17 Juli 2019 - Cochem

17 juli 2019 - Cochem, Duitsland

Vandaag begint wat lui. We slapen een beetje uit en gaan daarna wat luieren in ons bed of op de bank met een boek.

Pas rond de lunch vertrekken we dan richting Cochem. In 2006 zijn we hier met oud- en Nieuw geweest met de familie Schriever, dus het leek ons leuk om het 13 jaar later en in een ander jaargetijde te zien. We stellen de TomTom in dat we langs de Moezel er naar toe rijden. Het is prachtig weer vandaag, zo'n 27 graden, met een koel windje, dus binnen en buiten de auto goed toeven. We rijden o.a. door het plaatsje Zell. Hier komt de befaamde wijn "Schwarze Katz" vandaan. Je ziet ook overal beelden of tekeningen van zwarte katten. Het ziet er hier erg leuk uit, dus misschien dat we een keer terugkeren om het eens goed te bekijken. Maar voor nu rijden we toch helemaal door eerst naar Cochem. We vinden daar aangekomen al snel een parkeerplaats buiten Cochem, aan de Moezel, stellen de parkeermeter in op 3 uur staan en lopen richting centrum. Het is niet echt ver en en het kasteel zien we al vanaf onze parkeerplek hoog overal bovenuit rijzen.

DSC04759

Eerst even wat eten. Dus lekker een bankje in de schaduw zoeken (dat was dit keer niet zo moeilijk gelukkig) vlakbij een fontein. Prima plekje. De gemiddelde leeftijd hier ligt wel hoog, hebben we gemerkt tijdens het lunchen, maar dat mag de pret niet drukken.

Na de lunch door een gezellig winkelstraat en dan stijgen, stijgen, stijgen naar het kasteel. Het is gezellig druk, maar niet overvol. Prima zo. Bij het kasteel aangekomen besluiten we, net als in 2006, een rondleiding te nemen. De kaartjes zijn eigenlijk best goedkoop: 6 euro per persoon voor een rondleiding met gids. Dat vindt je tegenwoordig niet zo snel meer. Als ik de kaartjes heb, gaat bijna meteen een rondleiding beginnen, maar helaas sluit het hek precies voor onze neus: Vol. Maar elke 7 minuten start er weer een nieuwe, dus geen enkel probleem. Onze gids is een hele aardige mevrouw. Ze spreekt op zich Duits en de rondleiding is ook in het Duits, maar haar Nederlands is ook prima. We vermoeden dat ze eigenlijk een Limburger van oorsprong is of zo. Maar goed, ook haar Duits is prima te verstaan voor een leek en we hebben er een blaadje bij, waar het ook allemaal in het Nederlands staat. We bezoeken in het kasteel zo'n 7 kamers. Een heeft een balkon en ik kan me dat ook nog van 2006 herinneren. Ik zal wat oude foto's ook bijvoegen.

DSC04799

Daarna gaan we nog even op het marktplein zitten. Ook hier is het gewoon gezellig druk en niet overvol. Heerlijke dag! Nog even naar de supermarkt in Traben-Trarbach (mogen we zelf met de auto over die mooie brug rijden). Vincent had gezegd dat dit een hele goeie was en hij had gelijk. Ze hebben alles en het ziet er heel mooi uit. Dank Vin!

's Avonds macaroni gegeten en "De Slimste" gekeken (we ontvangen hier de meeste Nederlandse zenders) en zo is alweer een prachtige dag voorbij.

Hier nog even oud en nieuw naast elkaar: (2006 versus 2019)

IMG_2650IMG_2641IMG_2648

DSC04774DSC04796DSC04809 (2)