20 Oktober - Lac de la Haute-Sûre

20 oktober 2022 - Kaundorf, Luxemburg

Vandaag werd ik heel laat wakker, waarschijnlijk flink moe van die wandeling van gisteren. Als ik mijn ogen opendoe hoor ik Erik al onder de douche staan, maar ik hoor ook de druppels op het dak vallen... Het regent. Nu denk je misschien "hoe hoort ze de druppels op het dak boven het druppelen van de douche uit". Nou, er is namelijk 1 bezwaar aan dit huis en dat is de waterdruk. Die is echt ver beneden peil. Je moet tussen de druppels door rennen in de douche om een beetje nat te worden. Maar ach, het is ook een "natuurhuisje", dus een beetje ongemak mag wel.

We ontbijten dus laat en het blijft buiten zachtjes regenen of miezeren. Maar tegen lunchtijd lijkt het toch een beetje op te klaren en buienradar voorspelt dat het droog blijft. We lunchen snel en dan rijden we naar Kaundorf, waar we een wandeling gaan beginnen naar de Lac de la Haute-Sûre. Dat is een stuwmeer hier in de buurt. Onderweg gaan we al over een van de dammen. Okee, het is nog geen Hooverdam, maar hij is echt wel hoog!

Daarna rijden we nog even door naar Kaundorf en parkeren de auto naast een klein kapelletje en een monument van de 2e wereldoorlog. Het monument is een bom van de Amerikanen die vlakbij in een veld is gevonden. Ik vond het zelf niet zo geschikt als monument, maar blijkbaar was het hier wel een goed symbool.

DSC08927 DSC08928 DSC08944 DSC08930

We lopen eerst nog een stukje door de modder en de velden, maar al gauw duiken we de bossen in. Hier wordt er meteen al een redelijk straffe afdaling ingezet. Langs de route zien we heel veel blauwe bessen en ook blauwe besstruiken die nog in bloei staan. Maar ik durf ze toch niet te eten, geen idee of dit dezelfde zijn die ik in de winkel koop. Ook hebben we mooi zicht op de loop van het meer en de rivier. Jammer dat het zo heiig is vandaag van de regen van vanmorgen, maar toch is het heel mooi.

DSC08934

Na al het afdalen zijn we al bijna op "meer" niveau, om daarna weer te moeten stijgen en dalen. We volgen voornamelijk route LH7 hier. Uiteindelijk komen we dan aan bij een drijvende brug over het meer. We lopen ongeveer tot het midden om daarna onze route te vervolgen. Ook komen we nog langs een kleine haventje waar 3 soldaten (tenminste zo zien ze er uit) bezig zijn om wat markeringen weg te halen en ook iets van een takel aan het weghalen waren. We denken dat er misschien gisterenavond of vannacht een oefening was, maar dat is maar een gok. Ze waren wel aardig en groetten ons.

DSC08937DSC08942 DSC08956 DSC08959a

Dan komen we aan in het plaatsje Liefrange en moeten een stukje door het dorp lopen. We zien onderweg verder bijna niemand. Na het dorp lopen we akkers in, maar achteraf blijkt dat niet goed en als de akkers weer overgaan in bos, dan blijken we flink van de route af. We besluiten gewoon dwars door het bos te lopen om zo weer bij het pad te komen. Maar het bos loopt steil af en er liggen veel omgevallen bomen, takken en bladeren, dus het valt niet mee. Maar gelukkig (ik zag mezelf al vuur moeten maken voor vannacht hier in het natte bos :) ) komen we toch weer bij het pad uit. En lopen weer richting Kaundorf. Nog 1 keer onderweg zijn opeens de richtingbordjes weg, maar gelukkig kijken we even op de kaart om zo op de route te blijven. We lopen een deel over de weg en door het bos. We moeten door Kaundorf lopen om weer uit te komen bij het kapelletje en het oorlogsmonument. Het is ondertussen al over 18:00 uur en de zon gaat al richting horizon. Maar het is nog net licht als we bij ons huisje aankomen. Erik maakt nog even leuke plaatjes van het huis met de lampen aan... Gezellig he?

IMG_6968 IMG_6967

IMG_2636 (Edited)

1. Janny en Peter:
    20 oktober 2022
    Een lange wandeling in een schitterende omgeving. Ook een met hindernissen zo lazen wij. Zou voor ons te zwaar zijn.
    Er zijn weer mooie foto,s bij die bij ons herinneringen oproepen.
    Geniet van elk moment. Fijne tijd nog.
  2. Cathy:
    21 oktober 2022
    Janny en Peter, alle wandelingen hier zijn best uitdagend. Veel stijgen en dalen en af en toe echt heel steil. Maar gelukkig kunnen we het nog (met af en toe een rustpuntje). We boffen dat we steeds goed wandelweer hebben en zelfs zonder jas kunnen lopen.
  3. Harry Dijkland:
    22 oktober 2022
    Geen zon en wel weer hele mooie en leuke uitzichten en foto's. Halloween!