25 juli: Voettocht naar Saarburg

25 juli 2020 - Saarburg, Duitsland

Gisteren hadden we online broodjes voor het ontbijt besteld. Vanmorgen ben ik die gaan halen in de winkel. Daar bleken ze een overvloed aan broodjes te hebben en mijn bestelling was niet helemaal goed doorgekomen. Maar goed, met een zak vol broodjes verlaat ik toch de winkel. Dan nog even langs de receptie voor het aanvragen van een wifi. Anders wordt deze blog niet te doen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat....haha. De temperatuur is al prima vandaag en na het ontbijt en een beetje langzaam op gang komen, wijst Vincent ons, via een soort van app, de weg naar het wandelpad naar het dorp.

Onderweg komen we even een veldje met hoog gras tegen. De kinderen roepen allebei meteen "tjeetje" en Erik en ik snappen er niet veel van. Blijken de kinderen daar de krekels te horen en wij "oudjes" dus niet meer. Even slikken zoiets, het voelt echt of je in het ootje wordt genomen, maar dat was echt niet zo. Gelukkig kan ik de vogels nog wel horen.

Het pad loopt door het bos en dan langs de wijnvelden van "Zilleken" Riesling (waar we later vandaag nog een fles van kopen) naar het dorp. We lopen door het

DSC05887 (2)

dorp, wat er prachtig uitziet, veel terrassen heeft en een waterval midden in het dorp. Ook staan er nog 2 draaiende watermolens. Er is ook een molenmuseum, maar daar zijn we niet geweest. We bezoeken de St. Laurentius kerk, niet echt spectaculair en daarna gaan we lunchen langs de Saar. Het liefst zitten we op een bankje, maar het eerste bankje waar we zaten, had geen zicht op het water. Verderop zagen we nog een leeg bankje, maar net voor we er waren, werd die weggekaapt. Dan maar op een stenen uitsteeksel gaan zitten. Was ook prima. We kregen nog gezelschap van een Nijlgans met zijn kleintjes.

DSC05906

Daarna nog naar de ruïne van de burcht in Saarburg. Dat is nog een hele klim, want hij staat op een heuvel. Wel prachtige uitzichten als je er bent. Je kunt ook nog de oude toren beklimmen voor een nog mooiere uitzicht, maar wel met gevaar voor eigen leven, want 1,5 m afstand aanhouden op die oude kasteeltrappen, is geen doen.

DSC05924Daarna weer de heuvel af en gaan we met de stoeltjeslift weer naar boven, naar ons park. Het was geen enorme afstand wat we vandaag hebben afgelegd, maar wel een mooie tocht zo. Heerlijk!DSC05929IMG_20200725_151313 (2)

Na het rusten nog even naar de supermarkt voor boodschappen. Heel naar is het eigenlijk, want het moet met mondkapjes en Erik en ik vinden het beiden erg benauwd met die dingen op. Maar goed, het zal wel wennen hoop ik.

1. Harry Dijkland:
    26 juli 2020
    Gelukkig hoef je die mondkapjes niet op tijdens het wandelen. Dat zou echt vervelend en benauwd zijn. Niet aan denken.