28 juli Luxemburg stad

28 juli 2020 - Luxemburg, Luxemburg

Zoals elke dag tot nu toe ga ik na het douchen even broodjes halen in de winkel. Alleen vandaag staat er opeens een hele lange rij buiten op de stoep. Ik wijt het eerst aan het feit dat ik iets later ben dan normaal, maar als ik binnen ben blijkt dat ze het systeem hebben veranderd. Eerst waren de broodjes per 2,3 of 4 verpakt en moest je gewoon een zakje pakken die je wilde hebben. Maar nu waren ze op, wat ik denk dat het oude systeem was teruggevallen. Gewoon broodjes achter plexiglas met zo’n gaatje waar je met een tang dan een broodje uit kan halen. Dat duurde blijkbaar veel langer. Ook was er ingesteld dat je maar met 1 persoon per camping/huisjes plaats naar binnen mocht. Dat laatste was ik wel mee eens, want nog steeds waren er mensen (vooral Nederlanders) die de parkwinkel als een uitje zien voor het hele gezin. Maar goed, de broodjes zijn lekker.

Na het ontbijt en als we allemaal klaar zijn, gaan we weer op weg naar Luxemburg. Dit keer zelfs naar Luxemburg stad. We vinden een goede parkeergarage midden in de stad en van daaruit wandelen we langs wat bijzondere plekken. Vincent was hier al eerder geweest, dus die loodst ons er een beetje doorheen. De stad is nogal “in onderhoud”, want er wordt op veel plekken aan de weg gewerkt. Maar daar hebben we niet heel veel last van.

DSC06102

De Luxemburgse binnenstad is eigenlijk een vesting. Zelfs een van de grootste van Europa. Alleen die van Gibraltar is groter. Eigenlijk is de stad een soort van kloof. We beginnen bovenin de kloof (Ville haute), lopen een stukje over de brug (bovenop rijden de auto’s en onder het wegdek hebben ze ook een loop/fiets brug gemaakt) en dan bovenlangs door het oude stadje heen. We bekijken de pracht en praal in de kathedraal, het (een beetje weggemoffelde) paleis en het paleis van justitie. Hier gaan we even lunchen op wat ook wel de “mooiste balkon van Europa” wordt genoemd. Een park met uitzicht op het lager gelegen deel van de stad, die we na de lunch gaan bezoeken (Ville basse). Hier zijn ook weer delen van de vesting te zien en ook een heel modern plein waar waarschijnlijk

DSC06151

normaal veel te doen is, maar nu, vanwege de Corona, is alles een beetje uitgestorven. De hele stad is eigenlijk zeer rustig. Veel mensen lopen met mondkapjes op en behalve Nederlanders en een paar verdwaalde Duitsers kom je weinig tegen. De musea lijken nog dicht. Even zagen Manon en ik op tegen de klim terug naar de Ville haute, maar toen opeens was er een lift. En na even wachten waren we zo weer boven…haha.

DSC06127 (2)

Nog even boodschappen doen en dan weer heerlijk terug in ons huisje. Het huisje ligt heerlijk rustig aan het eind van het park. Wel tegen de camping aan waarvan ik dacht dat we “last” zouden hebben, maar niets is minder waar. Ik hoor hier alleen de duiven en andere vogels. Af en toe een autodeur of een kinderstem, maar verder alleen maar rust. Heerlijk. Enig nadeel is, dat de wifi zeer slecht is. En dat is voor mijn blog natuurlijk niet goed. Maar ja, als dat alles is……..

PS. Met Vincent zijn knie gaat het al een stuk beter. Alleen bij steil afdalen voelt hij het nog wel. Dus nog een beetje voorzichtig zijn.

1. Janny en Peter:
    29 juli 2020
    Fijn te vernemen dat het met de knie van Vincent wat beter gaat. Het zijn weer prachtige plaatjes.
    Ondanks de Corona vermaken jullie je wel , ziet er allemaal heel ontspannen uit.
  2. Harry Dijkland:
    29 juli 2020
    Mooie stad - we rijden er 2-4x per jaar langs op weg naar Frankrijk vv, moeten er toch eens heen zo te zien.
    Foto's: leuk die van die muur met die handjes!
  3. Cathy:
    29 juli 2020
    Hoi Harry, ja even een paar uurtjes is echt wel leuk.
    En die handjes, later had ik bedacht dat het papier, steen en schaar hadden moeten zijn. Maar we hadden niets afgesproken, dus is het dit. 😀