4 Augustus: Freiburg

4 augustus 2020 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

Na alweer een heerlijk ontbijtje en wat lezen/rommelen, maak ik het brood klaar voor de lunch en gaan we naar Freiburg.

We parkeren in parkeergarage "Unterlinden" en dat blijkt heel dicht bij de oude stad te liggen. Dus voor we het weten staan we al op het plein met de informatie bureau. Ik koop een kaart van Freiburg (met uitleg van de belangrijkste attracties) voor een euro en daarmee gaan we een stadswandeling maken.

Op hetzelfde plein liggen de oude en het nieuwe gemeentehuis. Later blijkt een nog oudere gemeentehuis vlak erachter te liggen. Dus blijkbaar bouwen ze steeds een nieuwe naast de vorige. Dat zie je niet vaak.

DSC06331

De wandeling voert ons langs tal van prachtig versierde gebouwen. Waaronder ook de Munster van Freiburg. Een prachtige grote kerk met heel veel versieringen buiten en binnen. Echt wel een hoogtepunt van deze stad. Helaas staat hij deels in de steigers.

DSC06354DSC06359

Freiburg is een echte studentenstad en we lopen ook langs de universiteitsgebouwen. Deze stad viert zijn 900 jarig bestaan, dus je kunt wel nagaan hoe oud sommige van de gebouwen zijn (okee, misschien geen 900 jaar oud, maar toch). Ook heb je hier langs de meeste straten een goot, waar water uit de bergen door heen stroomt. Hier en daar spelen kinderen met houten bootjes aan een touwtje in die goten.

DSC06369

Ook leuk, zijn de vele trams die overal door de stad rijden. Zelfs onder de stadspoorten door. De straten van Freiburg zijn vaak aangelegd met keitjes. Hele kleintjes op de stoep en wat grotere (kinderkoppen) op de straten. Samen met die goten naast de weg en de tramrails, is fietsen toch wel een uitdaging in deze stad. Maar het wordt heel veel gedaan.

Op het plein van de oude synagoge eten we ons meegebrachte lunch. De synagoge staat er niet meer, maar het is nu een soort van ondiepe vijver, in de vorm van de plattegrond van de synagoge. De kerk zelf is in 1938 tijdens de Kristallnacht gesneuveld. In 1940 zijn vele joden hier weggevoerd naar een concentratiekamp in Zuid-Frankrijk: Gurs.

DSC06422DSC06427DSC06423

Na de rondwandeling, gaan we ook nog even de Schlossberg op, vanwaar je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Bovenop de berg staat ook nog een hoge toren die je kunt beklimmen en waar je dan heel ver alle kanten op kunt kijken. Ik ben wel boven geweest, maar vanwege mijn hoogtevrees heb ik mijn camera maar aan Erik gegeven en weer de aftocht geblazen. Daarna daalden we aan de andere kant van de berg weer af en halverwege kon je dan ook nog een funiculaire  nemen naar een mooie stadspark, waar we even een kopje koffie hebben genomen.

Het was een mooie dag. Gelukkig bleef het droog. Af en toe was het wat koel, maar in de loop van de dag werd het steeds mooier weer. Op de weg terug naar Sankt Märgen, zagen we toch hele donkere wolken hangen. Het was misschien bij ons appartement minder mooi weer geweest vandaag. Dat maakt onze dag in Freiburg natuurlijk nog leuker dan.

Als we nog aan de borrel zitten en het avondeten, zien we ook nog een paar reeën in het weiland naast ons appartement. Wel bijzonder.

DSC06448

1. Harry Dijkland:
    5 augustus 2020
    Leuk en zo herkenbaar! Ooit zijn wij een paar dagen in Freiburg geweest, in een hotel vlakbij het station. Zowel overdag als 's avonds de stad verkend. Trams, fietsen, studenten, goten, allemaal meegekregen.
  2. Cathy:
    5 augustus 2020
    Leuk!
    Ik wist niet dat Ansgar edn zus had en zeker niet dat ze daar woonde.
    Daar zal ik hem eens een keer over mailen.. 😀