19 Augustus: Carrick-a-Rede en Giant's Causeway

19 augustus 2018 - Giant's Causeway, Ierland

19 Augustus

Onze B&B (Causeway Tavern) was even wennen weer voor ons. Uiteraard is slapen met z'n vieren op een redelijk kleine oppervlakte toch raar. Ook wordt het snel warm, maar goed, we mogen eigenlijk niet klagen, want het is er heerlijk rustig (ook al zitten we boven een pub, met gisterenavond live muziek) en alles is netjes. Wat ook wennen is, is het ontbijt. Dat moet op een bepaalde tijd, en je moet natuurlijk wel gewassen en geschoren aan komen. Dus toch maar even de wekker gezet.

Na een flink ontbijt gaan we op pad. Eerst gaan we naar Carrick-a-Rede, waar er een touwbrug is van 20m lang en wel 30m boven de grond. Best wel een uitdaging DSC03611voor mij. Je zou je daar moeten melden en dan kreeg je een ticket voor een bepaalde tijdslot dat je over de brug mocht. We (of in ieder geval ik) gingen er vanuit dat we dan misschien vanmiddag er over zouden kunnen als we er bijtijds bij waren. Nou, we mochten meteen! Eerst een kilometer lopen over de kliffen, dan de touwbrug, en dan mocht je zolang als je wilde op het eilandje rondkijken. Maar dat heb je echt wel binnen een uur gezien, dus dan weer over de hangbrug terug. Mooie ervaring en rond 11:30 waren we klaar en dronken we nog even thee en koffie in het theehuis. Ja, daar maken we al bijna een traditie van.

Dan weer een stukje langs de kust terug rijden naar het westen. Daar vind je Giant's Causeway. We proberen nog op de parkeerplaatsen te komen van deze "attractie", maar alles is vol. Dus toch maar naar de Park&Ride in Bushmills. Dat gaat hartstikke makkelijk en is nog gratis ook. Nee, eigenlijk moet ik zeggen dat je geld toe krijgt, want als je de P&R gebruikt krijg je ook nog 1,5 pond korting op je toegangskaartje (10 pond ipv 11,50), omdat je het zo mileuvriendelijk hebt aangepakt en niet in de berm bent gaat staan. Mooie geste. DSC03640 (2)

Giant's Causeway begint in het informatiecentrum waar je een audioguide krijgt, je kaartje koopt en daar begint het pad naar de rotsformatie van basaltblokken. Je zou ook de bus kunnen nemen, maar de 1km weg er naar toe is eigenlijk veel te mooi om niet gewoon te lopen. Ondertussen was ook af en toe de zon doorgekomen, dus heel aangenaam. Het is er wel heel druk, maar toch blijft het imposant om die rare blokken te zien. Het is gevormd door lava die snel afkoelt, waardoor het deze vorm krijgt. De langere "staven" lijken wel orgelpijpen. Uiteraard hoort er ook een heel verhaal bij over een reus die dit "straatje" door zee had aangelegd om bij zijn tegenhanger en tegenstander (ook een reus) in Schotland te komen. Daar aangekomen ziet hij dat de Schotse reus veel groter is en vlucht terug naar Ierland, waar hij zich door zijn vrouw als baby laat vermommen. Als de Schotse reus in Ierland aankomt, ziet hij de baby schrikt van de grootte van het kind, aannemend dat de vader van zo'n groot kind vele malen groter en sterker zal zijn dan hijzelf en hij vlucht terug naar Schotland. Op zijn vlucht vernielt hij het pad. Alleen het begin in Ierland en het eind in Schotland (Fingal's Cave op het eiland Staffa) blijven bestaan. Zo, nu weten jullie het ook.

IMG_0938Het is als tegen vieren als we terug zijn bij het informatiecentrum en ondertussen hebben we aardig honger. Gelukkig is daar een cafe en eten we soep en broodjes.

Een prachtige dag weer en 's avonds eten we maar weer in Smugglers Inn. Dat is maar 3 minuten van ons vandaan met de auto en we hebben nog niet alles van de menukaart geproeft. Dit keer mogen we gezellig in het cafe-gedeelte eten. Prima geslaagd!

1. Harry Dijkland:
    20 augustus 2018
    Jullie durven... op zo'n touwbrug, brrrr... En je gaat nu ook al sprookjes vertellen... leuk!
  2. Cathy:
    20 augustus 2018
    Harry, het viel me mee hoor op die touwbrug. Het waaide gelukkig niet zo erg hard gisteren.
    PS. Bedankt dat je mijn trouwste fan bent!! Tot volgende week...