6 augustus 2022 - Burgberg - Rabenklippe

6 augustus 2022 - Bad Harzburg, Duitsland

Het zonnetje is vandaag al vroeg weer aanwezig. Dat is fijn, ook als je weet dat het rond de 20 graden zal worden vandaag. Dat vind ik nou een prima temperatuur.

Na het ontbijt gaan we richting Bad Harzburg, daar gaan we op de grote parkeerplaats staan. Van daar uit is het 500m lopen naar de kabelbaan. We gaan route 1 uit het boekje lopen en die is eigenlijk 14km lang, maar dat bekorten we door de kabelbaan omhoog te nemen en er is ook nog een "uitstapje" op de helft van de route, die we overslaan. We hopen dan rond de 8 - 10km uit te komen. Voor ons een lekkere afstand.

Het is superdruk bij de kabelbaan. De tocht duurt maar 3 minuten en er zijn maar 2 bakjes, dus het gaat heel langzaam. Ik denk dat we wel drie kwartier in de rij staan. Maar dat hebben we er wel voor over. We staan met een man/vrouw/kind of 14 in het bakje. Bij de paal in het midden vind ik het altijd even eng, want dan ga je een beetje schommelen, maar verder een prima baantje.

Bovenaan is er een ruïne van een kasteel, een uitkijkpunt met gedenknaald en hier beginnen ook wat wandelingen. We gaan eerst via de Kaiserweg naar Kreuz des deutschen Ostens, waar een enorm kruis staat op een stuk rots. Dit kruis dateert van 2000, omdat het vorige kruis in 1998 door een orkaan omver is geblazen.

DSC08529 DSC08540 DSC08551 DSC08547

Na het kruis gaan we richting Rabenklippe. De Rabenklippe zelf is een steenformatie waar je op kunt klimmen en een mooi zicht hebt op het dal. Maar een restaurant heeft zich echt helemaal tegen de rotsfomatie aangevleid, dus dat geeft alles wel een toeristisch gevoel. Maar op de rabenklippe is ook nog een lynxen reservaat(je). Deze is gratis en er zijn 5 lynxen te bewonderen. Als je ze kunt vinden tenminste. Voedertijd was helaas al geweest, maar na veel speuren (en hulp van anderen) kregen we er toch nog 1 te zien. Mooi beestje. Daarna gaan we weer richting de Burgberg waar we weer met de kabelbaan naar beneden zeilen.

Al met al weer een leuke route, zo op onze laatste dag. Om dat te vieren nemen Manon en ik nog een lekker ijsje onderaan de berg en Erik een espressootje. En zo is de dag weer voorbij. Ik kan dit huis in Goslar aanbevelen als overnachting als je in de Harz bent. Aardige mensen en alles picobello in orde. En gratis Harzwater in flessen, zoveel als je wilt. Wel met bubbeltjes natuurlijk, want dat hebben de Duitsers graag.

Het is jammer dat het voorbij is, maar toch vind ik het ook wel weer fijn om morgen naar huis te gaan.

Hopelijk vonden jullie het fijn om onze reis zo een beetje mee te beleven. Tot onze volgende vakantie!

1. Harry Dijkland:
    7 augustus 2022
    Leuk die kabelbaan: niet zo massaal en prachtige vergezichten, vooral dat laatste maakt het een mooie ervaring. En voor nu dan een goede, veilige thuisreis. Rustig aan. Jullie gaan de warmte tegemoet want in Nederland komen er een paar zonnige en warme dagen aan.