Donderdag 4 mei 2023 - VAM route

4 mei 2023 - Wijster, Nederland

Voor vandaag was goed weer verwacht en redelijk hoge temperaturen. Net wat we hebben willen op onze laatste volle dag in Drenthe.

We stappen op de fiets om richting VAM berg te gaan. Dat is een grote afvalberg, waar ze wegen op hebben gelegd en waar af en toe wielerwedstrijden op worden gehouden. We houden er rekening mee dat het druk zal zijn met fietsers die de berg proberen te bedwingen en ikzelf hou er ook rekening mee dat ik commentaar zal krijgen dat ik op mijn e-bike het ook ga proberen. Daar aangekomen blijkt hier niets van waar. Er is bijna niemand. Erik en ik besluiten de meest rechtse weg omhoog te nemen en het laatste stukje kasseinen over te slaan. Met de e-bike was het best te doen, maar toch zijn we trots op onze beklimming. De afdaling is voor mij misschien nog spannender, mijn remmen vertrouw ik niet helemaal, dus ik zorg dat ik niet te snel ga. Mijn max snelheid is 39km/uur. Erik haalt bijna 54km/uur. Een helling van 13 procent.

IMG_8147 IMG_3202

Beneden aangekomen besluiten dat het nog wel een keer kan en dan nu MET de kasseien. Erik gaat nu voorop en ik er achter aan. Ik voel dat een wielrenner probeert bij mij aan te haken, maar hij redt het helaas niet. Ik vond het kasseien deel echt lastig. Het leek ook iets steiler en door al die keien is het lastig om je snelheid te houden en op je fiets te blijven zitten. Petje af voor de gevorderde wielrenner die hier overheen vliegt. Daarna zetten we onze tocht voort, door echte Drentse dorpjes en langs het Linthorst Homankanaal. Dit kanaal is 16km lang en is tussen 1923 en 1926 met de hand gegraven. Doordat turf werd vervangen door kolen, waren veel mensen werkeloos geraakt en moesten voor ca. 7 gulden per week met schep en kruiwagen in zand, klei en steen graven tot wel 2m diep. Je kan het je haast niet voorstellen. We lunchen langs het kanaal.

DSC09340

Daarna door bossen, langs vennen en door heidevelden tot we in Aalden aankomen. We hebben besloten daar ons laatste avondmaal in Drenthe te vieren met eerst een biertje en daarna een pannenkoek. Ooit hebben we hier ook met de hele familie Schriever gegeten. Je kan er prachtig in de achtertuin zitten en dat is wat we doen. Met het zonnetje is het er nog heerlijk. Wel is het heel rustig. We vonden het de hele dag al heel rustig op de wegen. Geen idee waardoor dat is. De mevrouw van het pannenkoekenhuis snapte het ook niet helemaal. Maar ons maakt het niet uit. Is gewoon genieten.

IMG_3218 IMG_3217

Na een pannenkoek met spek en appel (en ook nog kaas voor mij) zijn we blij dat we nog even een stukje kunnen fietsen. Vandaag in totaal 64km en dat nog met 2 beklimmingen..haha. Het was weer een fijne vakantie en waarschijnlijk is dit het laatste verhaal, want de vooruitzichten voor morgen zijn niet al te gunstig. In dat geval zullen we na het uitchecken maar gewoon naar huis gaan waarschijnlijk.

Tot onze zomervakantie dan!

1. Janny en Peter:
    5 mei 2023
    De voorlaatste dag nog een flinke fietstocht gemaakt. En met mooi weer. Vermoedelijk het laatste verhaal ? Een veilige thuisreis en dank voor de verhalen.
    Janny en Peter
  2. Harry Dijkland:
    5 mei 2023
    Goede en veilige thuisreis!