Maandag 1 mei 2023 - Rondje Dwingelderveld

1 mei 2023 - Dwingelderveld, Nederland

Na het ontbijt laden we de fietsen op de auto en rijden naar het Dwingelderveld. We rijden zoveel mogelijk binnendoor, zodat we ook met de auto onderweg leuke dorpjes passeren.

Bij aankomst bij het bezoekerscentrum laden we de fietsen af en lopen heel even rond in het bezoekerscentrum. Dan beginnen we aan een knooppunten route die een soort van achtje rijdt. De tocht begint eigenlijk met een lange weg dwars door de hei. In augustus zal het hier nog mooier zijn als de heide bloeit.
Dan komen we aan bij een grote schotel. Dezelfde als die ze ook bij Westerbork hebben. Dit is het punt dat we 2 keer zullen passeren. Mooi herkenningspunt.

DSC09319

Dwingelderveld is echt een enorm gebied. En gratis ook nog. Daar mag de Hoge Veluwe nog iets van leren...haha. We komen langs vennen, bossen, het kasteel Oldengaerde en Dwingeloo. In Dwingeloo zijn we even de knooppunten een beetje kwijt, maar daardoor komen we nog wel een bijzondere kerk tegen. Voor de kerk staat een beeld van een vrouw op een paard. Ik dacht even dat het wel Wilhelmina zou zijn, maar het is Juffer van Batinghe. Volgens de sage was zij verliefd op de bouwmeester en reed dagelijks voorbij. Daardoor was de bouwer erg afgeleid en kreeg het ontwerp van de toren maar niet klaar. Haar vader kwam erachter en verbood haar hem nog af te leiden. Ze reed toen nog 1 keer voorbij de kerk in aanbouw, bij volle maan en zag opeens het nieuwe ontwerp voor de toren voor zich. Ze gaf dit door aan de bouwer en zo geschiedde. Daarom zit er een soort "ui" in de torenspits. Leuk weetje.

DSC09328

Onderweg stoppen we een aantal keer voor een foto, maar het is lang niet zo mooi als in het echt. Ook drinken we even een kopje koffie bij natuurmonumentengebouw in Spier.

IMG_3170

Onderweg uiteraard ook weer een kudde schapen, dit keer zonder herder en hond. Een van de schapen was los van de kudde op het fietspad. Ik probeer hem dichtbij te fotograferen. Ik zit op mijn hurken voor hem en dan loopt ie opeens op me af, met zo'n blik in zijn ogen alsof hij mij een kopstoot ging geven. Gelukkig was dat niet zo en liep ie gewoon langs me heen weg..haha. Wel een leuke foto natuurlijk!

IMG_3168

Na bijna 42 km zijn we weer bij de auto, laden de fietsen op en stoppen nog even in Beilen bij de Jumbo voor boodschappen. Vandaag was het trouwens heerlijk weer. Wel bewolkt af en toe, maar 18-19 graden en konden we voor het eerst fietsen met t-shirt en zomerjas. Dat was dit jaar nog niet mogelijk geweest, dus dat moeten we maar koesteren.

Thuisgekomen in ons huisje, krijgen we van Vincent nog een whatsapp bericht dat bij hem in de buurt nieuwe borden waren geplaatst met "verboden voor smartfietsen". Nu ben ik smart en kan ik fietsen, dus misschien moet ik daar in de buurt op de rijbaan? Het haalt zelfs Jinek zag ik vanavond op tv, echt maf dat de bordenmaker zo'n fout heeft gemaakt.

IMG_8129

1. Janny en Peter:
    2 mei 2023
    Het is een mooie omgeving een aantal jaren geleden bezochten wij deze streek ook. En fijn weer wat wil je nog meer.
    Groet Peter en Janny.
  2. Harry:
    2 mei 2023
    Mooie foto's weer en ja, zo mooi als in het eggie krijg je dat nooit, zeker niet met natuur, uitzichten etc. Dat zijn echt ervaringen, blijf ervan genieten!