4 augustus 2022 - Radau Wasserfall

4 augustus 2022 - Bad Harzburg, Duitsland

Vandaag is het heel erg warm. In de woorden van Erik "Duitsland is dus ook al geen vakantieland voor ons meer". Het is boven in de 30 graden.

Een groot deel van de ochtend zitten we op het balkon. Daar is dan geen zon en af en toe is er nog een beetje wind, wat je (behalve dat het hete wind is) toch als verkoelend kan ervaren.

Na de lunch willen Erik en ik toch nog even een wandeling gaan maken. Ik zoek een wandeling in het boekje uit, die we voor de helft gaan maken. Het was in de vorm van een 8 en daar doen we dus alleen de bovenste lus van.

In de auto is het heerlijk koel met de airco, maar we hoeven niet zo ver, het is net buiten Bad Harzburg. Daar loopt een doorgaande weg, waarbij de TomTom aangaf dat we halverwege gewoon een U-bocht moesten maken om de parkeerplaats te vinden. Ja, dat kan dus niet he! We rijden dus een stuk er voorbij en proberen bij de eerste mogelijkheid te keren. Gelukkig is dat een kruising met een stoplicht. Nog een keer proberen dan. Shit, weer er voorbij. Waar is die parkeerplaats nou. Uiteindelijk vinden we hem gelukkig en het was echt geen kleine ingang of zo, gewoon lastig te vinden blijkbaar. Er is nog genoeg parkeerplek en we gaan op weg.

Eerst proberen we de waterval te vinden. Doordat ik een bord verkeerd lees gaan we recht omhoog een moeilijke weg in. Na 2km komen we er achter dat we helemaal verkeerd zitten. Balen. Erik stelt nog voor om gewoon maar door te lopen, maar we lopen in de volle zon en het is verstikkend heet, dus ik zie dat niet zitten. We lopen dus 2km terug naar waar de auto staat en proberen het nog een keer. Dit keer met succes. De waterval heeft ook nog water en is best mooi. Er zitten een paar mensen bij, lekker in de schaduw, bij te komen van de warmte. Naast de waterval loopt een pad naar boven, die moeten we hebben. Klimmen dus weer, maar dit keer wel in de schaduw van loofbomen. Zo komen we al snel bovenaan de waterval.

DSC08474 DSC08476 DSC08480

We nemen de route naar de Winterberg en daarna lopen we door tot de "Molkenhaus", een restaurant bovenop de berg. Ik verheug me al op een verkoelend drankje. Maar helaas "Wegens insolvenz geschlossen". Blijkbaar Corona niet overleefd. We besluiten een stukje af te snijden van de route, want we zijn flink oververhit en moe. Maar het "afsnij pad", loopt ook weer omhoog en in de volle zon. Puffend komen we toch weer uit bij het paadje wat ons weer terug zal brengen naar de waterval. Daar is ook nog een hutje (vlakbij onze auto) waar we water horen lopen. Blijkt het een bron te zijn. Er komt heerlijk ijskoud water uit. Je mag het drinken, maar er komt ook nog een zwavelgeur uit, dus leek ons niet zo lekker. Maar wel heerlijk om even je polsen en je nek te verkoelen.

Na 11km (met de omweg meegerekend) zijn we rond half 7 weer bij de auto. Manon is thuis gebleven, dus die app ik even voordat ze misschien 112 gaat bellen..haha.

Nog even boodschappen doen en dan aan het verkoelende drankje waar ik al een tijdje naar verlangde. Gelukkig lijkt de warmte morgen weer weg te zijn. Hopelijk komt er vannacht al wat koelte, want ons appartement is op de bovenverdieping van een huis en dat is best warm.

1. Janny en Peter:
    5 augustus 2022
    Je kunt inderdaad nergens meer heen qua temperatuur. Zelfs op de Noordpool is het al twaalf graden of meer. Maar wel weer een mooie wandeling ondanks de hitte.
    P.S. Misschien volgend jaar de 4 daagse van Nijmegen. .???
  2. Harry:
    5 augustus 2022