5 Augustus: Titisee

6 augustus 2020 - Titisee-Neustadt, Duitsland

Vandaag gaan we richting Titisee. Dat ligt even ten zuiden van ons appartement.

Vincent is deze hele vakantie al een ster in ons naar leuke plekken gidsen en leuke wandeltochten uitzoeken. Zo ook vandaag. We rijden eerst via Neustadt waar we eerst even tanken (dan ben ik weer gerustgesteld, want ik hou er niet van als dat rode lampje brandt) en dan opeens zegt hij vanaf de achterbank "Misschien moeten we even de borden naar die toren volgen, is volgens mij wel leuk". Dat doen we en we komen bij een gelegenheid uit, waar het al aardig druk is trouwens, en daarnaast staat een soort van zendtoren.

Je moet de sleutel (tegen betaling en met achterlating van je id kaart) binnen halen en dan mag je de toren in. Er is een ingenieus trappensysteem, zodat de dalende en de stijgende personen elkaar niet tegenkomen (volgens mij had Da Vinci dit systeem ooit bedacht). Bovenop heb ik natuurlijk erg last van mijn hoogtevrees, maar kan toch even voorzichtig rond lopen en de hoogtepunten zien. De titisee (waar we straks naar toe gaan) is natuurlijk duidelijk te zien, maar heel erg in de verte blijken we de alpen te kunnen zien. We twijfelden erg of het misschien toch alleen maar wolken waren, maar ze waren zo spits, dat dat eigenlijk niet kan. Het moeten wel de besneeuwde bergen zijn.

DSC06467DSC06458

Na de afdaling gaan we dan naar het meer. Het is redelijk toeristisch hier en na het parkeren en plassen, besluiten we de Titisee Rundweg te lopen. Een route van iets meer dan 8km. Dat is een mooie afstand voor ons. Het begint weer met steile beklimmingen, maar als die aan het begin zitten, vinden we dat minder erg. De beklimmingen zijn door het bos en daarbij kun je het water niet meer zien. Wel heb je af en toe mooie uitzichten over de velden en het dal. Wel zijn hier ook veel campings te vinden, wat natuurlijk wel de mooie uitzichten een beetje beschadigd. Na een paar kilometer vinden we een mooi bankje (gemaakt van hout en het middengedeelte van skis) om te lunchen.

DSC06471

Hoewel het vandaag niet heel warm zou worden, merk je wel echt de kracht van de zon. Het verschil in temperatuur tussen schaduw en zon is best groot.

Na de lunch volgt eigenlijk vooral een afdaling naar het meer. Bij het meer aangekomen moet je door een camping heen wandelen. Er staan eigenlijk alleen maar caravans en campers. Op het water veel bootjes en hier en daar wordt ook gezwommen. Als we weer aan de kant van het meer komen waar we zijn begonnen, is daar echt een heel toeristisch gedeelte, met souvenierswinkels, drukke boulevard met terrassen. We wilden eigenlijk wat gaan drinken bij een tentje die we helemaal aan het begin van onze wandeling hadden gezien, maar ook die was ondertussen heel druk geworden en hebben we er dus van af gezien.

DSC06485

Dan maar thuis een borrel nemen. Vincent en ik gaan op het balkonnetje zitten. Het is er eigenlijk heerlijk, tot de wespen ons in de gaten krijgen. Mij laten ze redelijk met rust, maar ze gaan uitgebreid op onze biertjes zitten en uiteindelijk ook op Vincent. Hij geeft het maar op. Echt jammer dat je in augustus altijd die rotbeesten hebt.

IMG_0469

Naast rotbeesten zien we trouwens ook best veel vlinders hier. Eentje zat met mij op het balkon in de ochtend. Prachtig oranje met zwarte stippen. Als ik hier weer internet heb, zal ik hem eens opzoeken.

Want we zijn redelijk "off-grid" hier in ons appartement. 4G doet het bijna nooit en de wifi (wel gratis hier), doet het maar af en toe.

1. Harry Dijkland:
    6 augustus 2020
    Mooie foto's weer, niet alleen die van die vlinder. Wel wespen, geen wifi: www ;) Trouwens die toren/mast die wil Harm wel hebben voor zijn zender!
  2. Janny en Peter:
    6 augustus 2020
    Dat wij mogen meegenieten vanuit onze nieuwe woonplaats is het ook voor ons nog een beetje vakantie.
  3. Cathy:
    6 augustus 2020
    Harry: ja het was een mooie stevige mast en op een hoge berg.... Helaas was hij moeilijk mee te nemen. :)
    PS. Leuk dat je steeds wat leuks te melden hebt over mijn stukjes!

Janny en Peter, fijn dat jullie er ook een beetje van meegenieten. We komen na de vakantie snel een keer langs. Ik ben heel benieuwd naar jullie nieuwe stek.