6 Augustus: Todtnau

6 augustus 2020 - Todtnau, Duitsland

Vandaag rijden we iets verder, nog voorbij de Titisee. Het is ongeveer op 45 km, dus nog goed te doen. Maar omdat je hier zwaar in de heuvels rijdt, doe je er ook ongeveer 3 kwartier over.

We gaan naar Todtnau. Daar is de langste (en meest spectaculaire) zomer rodelbaan, waar Vincent graag naar toe wil en daar vlakbij is er ook nog een mooie waterval, wat ik altijd graag wil zien. We zouden een wandeling gaan maken van ongeveer 8,5 km.

In Todtnau aangekomen is het vrij druk op P1 en P2 (met ook wel wat gefrustreerde en ongeduldige automobilisten), dus die laten we voor wat ze zijn. Uiteindelijk staan we op P3, gewoon even verderop in het dorp en deze bleek ook nog gratis te zijn. Mazzeltje.

Het was maar een klein stukje lopen en dan zijn we bij de stoeltjeslift die ons de berg op moet brengen naar het begin van de rodelbaan. Er staat een vrij grote rij mensen en we moeten ongeveer een half uur hier wachten. We dachten gratis te kunnen met de Schwarzwaldkärte die we hadden gekregen, maar daarvoor moet je voor 11 uur er zijn. En zulke vroegelingen zijn we niet. Dus we betalen gewoon de 10 euro p.p. om eerst met een stoeltjes lift naar boven te gaan, en dan moet je daar ook weer in de rij om (1 uur en een kwartier) in de rodelbaan te mogen stappen. Manon en ik twijfelde beneden wel of we dit wel wilden, maar in de stoeltjes lift naar boven zag je al dat er veel afstand tussen de karren werd gelaten en iedereen veel rekening met elkaar hield. Dus geen boze mensen die vonden dat je te langzaam ging of zo.

DSC06493 (2)DSC06497

Op weg naar boven zagen we trouwens ook nog mooi een herder, met een enorme kudde schapen, die gewoon langs de rodelbaan de velden op liep. De stoeltjeslift werd trouwens niet alleen door rodelaars gebruikt. Sommige mensen gingen ook weer gewoon met de lift naar beneden en ook bikers gingen met de lift (met hun fiets) naar boven om via de woeste paden van de berg af te dalen. Bikers hadden trouwens wel voorrang, zo leek het. Ook dat vond niemand blijkbaar erg. Het was erg gemoedelijk hier.

Op de berg kreeg ik nog een heel leuk telefoontje met mooi nieuws. Maar dat hou ik nog even voor me. Daardoor gingen we goedgeluimd de bakjes in. Ik was wel een beetje gespannen, want ik had dit in mijn 57 jarige leven nog nooit gedaan. De hendels naar voren is vaart maken, de hendels naar achter was remmen. Het eerste stuk was heel eng, omdat je niet weet wat je moet verwachten. De bochten zijn ook best wel een beetje eng, maar ik merkte dat ik toch steeds meer lol en meer vaart in ging krijgen. Wel heel fijn dat je het zelf onder controle hebt. De baan was echt heel lang, 2,9 km. Maar toch sta je na 10 minuten (of minder als je niet zo langzaam ging als ik) beneden, na heel veel bochten.

DSC06507

Ondertussen was het al 3 uur geweest en ging die wandeling van 8,5 km niet meer lukken. Dus lopen we door het stadje en dan met de auto maar naar de waterval. We parkeren boven de waterval en lopen dan eerst naar beneden links langs de waterval, om dat weer rechts omhoog te lopen. Bij het afdalen zagen we al op tegen de klim die we dan aan het eind weer zouden moeten maken. Maar het valt alles mee. De waterval is echt schitterend om te zien, dus die had ik ook niet willen missen.

DSC06539DSC06524

Al met al een zeer geslaagde dag! We besluiten de dag met eten hier bij het hotel die bij ons appartement hoort. Je kunt daar niet van de kaart eten en moet gewoon eten wat de pot schaft. Maar het was geweldig. Het voorgerecht sloegen we over. Dat was iets met forel en ik wist, toen ik het gisteren reserveerde, dat ik mijn gezin daar geen plezier mee zou doen. In plaats daarvan namen we een aperitief. Daarna het hoofdgerecht. Dat was een heerlijke steak met gebakken uitjes, jus, sperziebonen en heerlijke gebakken aardappelen. Daarna het dessert, wat bestond uit een warme chocoladecake, met net vloeibare chocolade erin, twee kleine bergjes chocolademousse, een stukje passievrucht, wat kiwi en passievrucht siroop er om heen gedrapeerd. Heeeeeeeel lekker. Maar we zitten daarna echt vol ook. We drinken tenslotte "thuis" koffie en dan zit de een na laatste dag van de vakantie er alweer op.

IMG_0477IMG_0476

1. Janny en Peter:
    7 augustus 2020
    Wij zijn ook wel benieuwd naar dat telefoontje boven op de berg.
    Zwanger ?
    PS want de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
  2. Harry Dijkland:
    7 augustus 2020
    Uiteindelijk is dat raadselachtige telefoontje ook het enige dat mij is bijgebleven van deze vakantiedag ;-)