13 oktober 2023 - Vaticaanstad

14 oktober 2023 - Vatican City, Vaticaanstad

Rond half 8 opgestaan en genoten van onze heerlijke regendouche hier. De kamer ( en douche) is vrij klein, maar wel van alle gemakken voorzien. Daarna een ontbijt op de 5e verdieping waar je ook op het terras een prachtig gezicht over de stad hebt.

IMG_4155

Daarna kopen we een kaart voor de metro en reizen af naar Vaticaanstad, waar we de musea en de Sixtijnse kapel mogen gaan bezoeken. Gelukkig hebben we al kaartjes want er staat wel een rij van honderden meters langs de muur van de stad ( of moet ik zeggen "land".
Om 11 uur mogen we er in: eerst security, dan onze e-tickets omruilen voor een echte, even audioguide aanschaffen en dan gaan we. Het is heet (vandaag werd het weer 28 graden) en druk en er zijn enorm veel zalen en musea te bezoeken. Van Egyptische sarcofagen, wandtapijten, religieuze voorwerpen en vooral veel beelden. Vaak blote mannen zonder piemel. Ik begrijp dat een van de pauzen dat op zijn geweten heeft.

IMG_4170

IMG_4159

Na een pauze in de binnentuin en nog meer galerijen, komen we uiteindelijk in de Sixtijnse kapel. Heel anders dan ik me had voorgesteld. Zoveel te zien, dat je er nekkramp van krijgt. Er komt ook nog een priester met ons bidden voor vrede. In deze tijden kan dat geen kwaad.

IMG_4176

Daarna gaan we nog naar alle koetsen en auto's van de Paus kijken om uiteindelijk rond 5 uur toch het "land" te verlaten. Maar niet voor lang, want ik wil naar het Sint Pieters plein. Nou, dat was de moeite waard. Wat een mooi plein, ik vergeet even dat mijn voeten 2 uur geleden al niet meer mee wilden werken.

IMG_4187

Daarna een ijsje eten om ook nog energie te hebben naar de Engelenburcht te gaan. De engelen op de brug daar zijn prachtig. Nog even tussendoor een iets minder mooie kerk ingeglipt, die toevallig helemaal was gewijd aan onze Nederlandse priester Titus Brandsma, die recent heilig is verklaard. Toevallig dat we daar naar binnen gingen. Daarna door naar Paleis van Justitie, waar we neer ploffen voor een heerlijke Italiaanse maaltijd buiten op het terras tussen de wandelaars aan 1 kant en het drukke verkeer aan de andere kant. Zo is het hier, maar in een aangename temperatuur van 23 graden is het heerlijk.
Dan de metro terug en in ons hotelkamer de  film van "Angels and demons" te kijken om de plekken van vandaag nog even te zien.

1. Janny en Peter:
    14 oktober 2023
    Wat is Rome toch mooi.
    Groet Janny en Peter
  2. Cathy:
    15 oktober 2023
    Ja, het is wel overweldigend, want elk straatje heeft zijn eigen schoonheid.
  3. Harry:
    15 oktober 2023
    Mannen zonder piemels? Mmm, weet niet of Rome nog op mijn bucketlist moet... ;-)
  4. Cathy:
    15 oktober 2023
    Haha... Nou ja, de beelden van mannen dan Harry. Wees gerust.