14 oktober - Pantheon, Trevi fontein en Colosseum

14 oktober 2023 - Rome, Italië

Vandaag staan we wat later op omdat het gisteren laat was geworden voordat we gingen slapen. Bij het ontbijt waren er geen tafeltjes vrij, dus hebben we op het buitenterras ontbeten. We waren later en het is zaterdag, dus dat zal de drukte wel verklaren.

IMG_4207

Na het ontbijt lopen we naar het Pantheon. Daarbij passeren we Piazza Venetia, met oa het graf van de onbekende soldaat, een enorm wit gebouw met fonteinen en trappen en beelden aan ds buitenkant. Maar geen tijd om naar binnen te gaan, want het doel is het Pantheon.

fbe8071d-f37a-43c0-8f46-80c1144514b9IMG_4210

Daar aangekomen gaan we in de rij staan. Sinds juli dit Jaar heffen ze 5 euro toegang. De rij duurt gelukkig maar 10-15min. De binnenkomst is al met veel grandeur via een zuilenrij en koperen deuren van 7,5m hoog. Binnen zie je meteen "het oog", een gat in het plafond waar vandaag de zon door naar binnen schijnt. De binnenkant is rond met nissen. Aan de verste kant een altaar en aan weerszijden een graf. Een van de eerste koning van Italië en aan de andere kant van zijn zoon. Gek genoeg werden deze 2 graven bewaakt. Ook is er het graf van Rafael.

IMG_4217 e6e86e4d-4fc7-4816-83e2-cebf1c61768d

Rondom het gebouw en richting Trevi fontein is het superdruk. We wurmen ons tussen de mensen door, het meest extreem druk bij de fontein der fonteinen. Je kan over de hoofden lopen. Maar we krijgen er

IMG_4220

toch goed zicht op en lopen daarna weer terug via de zuil van Trajanus en weer de Piazza Venetia naar het Colosseum. Ook hier is het flink druk vandaag. We proberen iets te eten te vinden, maar van "take-aways" zijn Italianen niet zo gecharmeerd. Ze willen dat je uitgebreid gaat zitten. Maar goed, het lukt en rond 14 uur lopen we het Colosseum in. We hebben kaartjes voor een tour door de ondergrondse delen. Elena begeleid ons en dat doet ze perfect. We leren heel wat over gladiatoren en deze pkek. Daarna mogen we zelf rondlopen op de bovenste delen. Hierna zijn Manon en ik gevloerd en gaan we terug naar het hotel om gewoon even niets te doen.

IMG_4235

1. Harry:
    15 oktober 2023
    Wow, alleen al van de verhalen en de mooie foto's krijg ik cultuur-stress. Prachtig allemaal! Met lekker weer. Sterkte met de benen en voeten!