15 oktober -Forum Romanum

15 oktober 2023 - Rome, Italië

Gisterenavond gegeten bij een restaurant 2 deuren verderop. Het was heerlijk en de bediening heel aardig. Naast ons zaten 2 dames uit Vlaanderen en vanmorgen zagen we die ook aan het ontbijt. Is gewoon lekker om dichtbij in een goed restaurant te eten waar ook veel Italianen zitten. We waren vandaag eerder aan het ontbijt en daardoor was het een stuk rustiger. Na het ontbijt gaan we naar het Forum Romanum, wat ongeveer 10 minuten lopen is. Onderweg was de weg afgesloten voor auto's want er was een hardloopwedstrijd. Dat was wel lekker, want je kon op grote delen van de weg gewoon lopen zonder van je sokken gereden te worden.

IMG_4254IMG_4256IMG_4253

Het Forum Romanum is een gigantisch terrein en er is enorm veel te zien. Vandaag is er wat meer bewolking, maar wederom 26 graden en wel klam. We hebben een "full experience" ticket, waardoor we ook in alle kleine tentoonstellingen mochten. Net effe iets extra. Rond het middaguur lassen we een pauze in omdat we het huis van Augustus willen bekijken, maar waar we daarvoor eerst 45 min moesten wachten omdat het vol was. We vinden een mooi bankje onder de olijfbomen op de heuvel van Palantine. Na het huis, waar de muurschilderingen voor een deel nog mooi bewaard waren gebleven, gingen we de hevel weer af om de andere kant van het dal te bekjjken. Rond 14 uur (we zijn 4 uur daar zoet geweest) waren we klaar en hadden we een heerlijk broodje op het terras bij de uitgang gegeten.

IMG_42580d5c50aa-9d4f-4635-a5cf-7dd72c56aaef

Even terug naar het hotel om de voeten wat rust te geven en dan nemen we de metro naar het Villa Borghese park. Net zo kaal als de meeste andere parken die we gezien hebben tot dusver. Het is blijkbaar zeer geliefd bij de Italianen op de zondag, want het is gezellig druk. We bekijken wat interessante plekken en eten een ijsje bij een tentje in het park. Echt Italiaanse ijs dit keer: de pistache ijs is bruin en niet lichtgevend groen en de ijsbakken zijn afgedekt met een deksel, wat ook een goed teken is. Effe genieten dus.

IMG_4263IMG_4262

Dan naar onze laatste bezienswaardigheid van deze reis: de Spaanse trappen. We lopen ze niet helemaal af, maar kunnen wel zien dat het een mieren hoop van mensen is. Nog even de kerk in bovenaan de trap en dan gauw de metro weer naar het hotel om even op te frissen voor het eten.

Morgen vliegen we weer naar huis, dus de verhalen over Rome zijn op.

Maar volgende week zaterdag begint alweer een nieuwe reis. Dan gaan Erik en ik naar Luxemburg. Dus hou deze site in de gaten!

1. Cathy:
    15 oktober 2023
    PS alle foto's zijn van de telefoon ( van mij en Manon) Gelukkig heb ik nog veel meer herinneringen op mijn fototoestel.
  2. Harry:
    16 oktober 2023
    Toch mooie plaatjes, en wat een drukte daar! Tegen de tijd dat jullie dit lezen zijn jullie denk ik wel in Nederland: welkom thuis! En alvast prettige vakantie in Luxemburg!