25 juli 2022 - Bezoek aan Quedlinburg

25 juli 2022 - Quedlinburg, Duitsland

Vandaag zou het een warme dag worden. Al vroeg ga ik op weg naar de supermarkt in het dorp om broodjes te halen. Ik neem meteen ook maar koffie mee, want we moeten weer even wennen aan filterkoffie en de eerste pot koffie moesten we al meteen weggooien omdat alles naast de pot was gelopen. Een grote bende..haha.
Het is tijdens mijn wandeling al flink warm. Onderweg wel de gezellige geluiden van een dorp: Een man die aan zijn huis aan het timmeren is, de houten huizen hier hebben veel onderhoud nodig, een mevrouw die met een grote kar over de stoep loopt, geen idee wat erin zat, het leken heksendingen, dus misschien ging ze wel een poppenspel ergens opvoeren. In de supermarkt was een mevrouw voor mij bij de kassa die de meest leuke, ondeugend kijkende en lachende babies bij zich had (3-5 maanden oud schat ik) die je je voor kan stellen en die zelf heel verveeld en chagrijnig keek. Ik heb me wel vermaakt.

Als ik terug ben gaan we even ontbijten. Vandaag luieren we een beetje, we lezen wat, ik schrijf wat stukjes over onze wandelingen de afgelopen dagen en zo is het al snel lunchtijd. Daar had ik ook de broodjes voor meegenomen. De broodjes van de supermarkt zijn lekkerder dan die van de bakker hier, hebben we geconstateerd. Die van de bakker waren echte "werkbroodjes", zoals wij ze noemen. Je moet daarbij je kaken flink laten werken. Deze gelukkig niet, hoewel ze wel erg knapperig waren gebakken.

Na de lunch besluiten we naar Quedlinburg te gaan. Het ligt hier zo'n 80 km vandaan, of 57 km, want het ligt eraan hoe je rijdt. We besluiten de kortere weg te nemen, hoewel beide wegen evenlang duren. Helaas konden we halverwege ergens niet meer door, waardoor we toch een beetje om moesten.

DSC08105 DSC08108 DSC08131

Onderweg tanken we nog, wat hier toch wel beduidend goedkoper is dan in Nederland, want 1,69 per liter kun je daar toch alleen maar van dromen. Rond half 3 zijn we in Quedlinburg. We parkeren bij een parkeerterrein wat "Altstadt Mitte" heet, dat is altijd goed toch? Daarna lopen we naar de plaatselijke VVV, maar behalve een kaart van de stad, krijgen we niet echt heel veel informatie. Maar er is zoveel te zien, dus maakt het eigenlijk ook niet veel uit hoe je loopt. Enorme hoeveelheden vakwerkhuizen. Toen, na de 2e wereldoorlog, de stad in de DDR kwam te staan, werd het flink verwaarloosd, maar gelukkig was er toen ook geen geld om de huizen te slopen. Later, na de val van de muur, hebben ze besloten om de huizen te restaureren ipv slopen. Goed idee, want het ziet er prachtig uit en elk straatje of plein is het weer oh en ah van wat je ziet.

DSC08140  DSC08142

Helaas was het stadskasteel op de heuvel in onderhoud, maar we zijn er wel omheen gelopen en kwamen toen ook "het halve huis" tegen ergens in een steegje. Het was er verder heel rustig. De meeste winkels waren dicht, ja zelfs de cafés en terrassen. Jammer, want ik denk dat het best kan bruisen als er veel volk is. Maar met deze hitte was die rust toch ook wel lekker. Onderweg naar huis gaan we eerst boodschappen doen bij een grote supermarkt in de stad en als we die verlaten is het al aan het regenen. De onweers- en regenwolken dreigen alom. Een beetje koelte is wel welkom. Vandaag was het max. 36 graden. Net effe teveel van het goede.

Na het eten nog even buiten zitten. Door de dreigende onweer (we horen het aankomen) is er een fris windje. Uiteindelijk lijkt de onweer maar een paar druppels hier te laten vallen, de rest draait om ons heen.

1. Harry Dijkland:
    26 juli 2022
    Inderdaad, die vakwerkhuizen daar raak je niet op uitgekeken, mooi en maken elk stadje en dorpje sfeervol. Veel in Duitsland, uniek ook voor Duitsland (en de Elzas, Vincent zal ze in en rond Straatsburg ook wel zien).