9 Augustus: Loop Head

9 augustus 2018 - Loop Head, Ierland

9 Augustus

Vandaag begint een stuk beter dan gisteren. De broodjes in de oven lukken, de douche is nu heerlijk heet (toch stiekem die knop gebruikt waar we van de eigenaresse vooral van af moesten blijven) en alweer zien we de zon. Gisterenavond heeft het hier flink geregend, maar regen in de nacht vinden wij niet erg!

DSC03204Na het ontbijt maken we ons klaar voor een ritje naar Loop Head. De reisgidsen die we mee hebben zijn er niet duidelijk over of het nou wel of niet mooi is. We wagen het er op. Nou het was in één woord: Prachtig. We beginnen in ons eigen dorp Kilkee. Daar heb je een een strand, maar links daarvan komen we (eigenlijk per ongeluk) op een parkeerplaats terecht. Daar stoppen we dus even en lopen de rotsen over. De lokale bevolking zwemt daar in de baaitjes die zijn ontstaan tussen de rotsen tijdens laag water. Het water is ook heel helder en er zijn ook anderen aan het snorkelen. Dat hebben wij allemaal niet bij ons en het is tevens redelijk fris (17-18 graden), dus wij houden het op lopen en klauteren. Bij de zee, of eigenlijk oceaan aangekomen zijn de golven echt super hoog. Een pracht gezicht, dat blauwe water en die schitterend spierwitte golven. DSC03216Een lust om te zien en nog geen 3 minuten van ons huisje verwijderd. Dat belooft wat!

Daarna rijden we de kustweg af en elke keer is er een parkeerplaats waar weer prachtige plaatjes te schieten zijn van de kust en de golven. Zo gaan we door tot we bij Loop Head zijn, het uiterste westelijk puntje van dit schiereiland. Hier stroomt de Shannon rivier in de oceaan. We beklimmen daar de vuurtoren en maken een rondje over de punt. Onze lunch en meegenomen koffie gebruiken we hier ook in het zachte hoge gras.

DSC03245Daarna nog even terug naar de "Bridges of Ross", want die waren we op de heenweg voorbij gereden en dan nog een stukje langs de Shannon naar het dolfijnen-uitkijkpunt. Nee helaas, niets te zien vandaag. We houden het voor gezien voor vandaag. Mijn horloge zegt dat ik weer bijna 10km heb gelopen, dus het is wel goed...haha.

Voor het eerst hier zijn we bijtijds thuis, zodat we nog even met een borrel kunnen chillen en wat kunnen lezen.

Het weer vandaag dan nog even: Vooral zonnig, met af en toe wat wolken die gelukkig vooral in het binnenland hun druppels lieten vallen. Wel veel wind, maar dat hoort bij de kust....

1. Harry Dijkland:
    10 augustus 2018
    Inderdaad, MOOI! Daar krijg je een Loop Hoofd van ;-) Indrukwekkende natuur.