16 Augustus: Connemara National Park

16 augustus 2018 - Letterfrack, Ierland

16 Augustus

Vandaag een route uitgezet naar Connemara National Park. De dag is erg DSC03484wisselvallig en in het Nationale park zouden we een wandeling gaan maken. Eerst dan toch maar even een detour naar de waterval in Aasleagh, hebben we dat vast "binnen". Helaas viel het weer daar tegen, maar zeker ook de waterval. In het boekje had hij veel groter geleken, maar goed, toch leuk om even gezien te hebben.

We vervolgen onze weg naar het Nationale park en komen Kylemore Abbey tegen (die van 12 augustus dus). We weten dat we daar gratis kunnen parkeren en naar het toilet kunnen gaan, dus misschien wel een goed plekje om onze meegenomen broodjes en koffie te nuttigen. Ook kunnen we daar dan meteen een warme drank voor Manon halen (die houdt niet zo van koffie). Prima rustplek en ook het weer helpt mee hier.

Het is nog maar een klein stukje naar het park. We kunnen daar een gele, een blauwe of een rode route lopen. De mevrouw van het informatiecentrum adviseerde gewoon maar met de gele te beginnen, dan af te slaan naar de blauwe en als je nog zin en puf hebt, dan kun je gewoon aan de rode beginnen en zie je wel. Mooi advies en zo geschiedde. Manon en ik waren wat aarzelend om aan de rode te beginnen, maar Vincent en Erik wilden toch eigenlijk de top van Diamond Hill beklimmen. Okee, die toch van eergisteren ging ook, dus deze moest wel lukken. We hadden een schitterend uitzicht, maar ook vooral op de donkere wolken die zich om ons heen verzamelden en toen we eindelijk de top hadden bereikt en een IMG_20180816_155809432_HDRprachtig uitzicht verwachtten, stortte de regen zich op ons neer en verhulden de regenwolken al het moois. Snel verlieten we de top, want de wind begon zich er ook mee te bemoeien. Met natte broeken (we hadden gelukkig wel regenjassen aan) begonnen we maar aan de aftocht. Ach, je kunt Ierland toch niet verlaten zonder minstens 1x natgeregend te zijn geworden. Leuke wandeling wel en goed pad aangelegd, alleen jammer van de anticlimax vandaag. Wie weet ooit nog een keer doen in mijn leven als het zonnetje schijnt. Terug bij het informatiecentrum nog even een thee/koffie/chocomelk om warm te worden en dat lukte nog net voor sluitingstijd.

We reden via de Connemara Giant (zie foto en let vooral op de onderschriften) en het souvenierswinkel van Connemara weer naar huis. Wederom een geslaagde dag, ondanks de regen en 14 graden. Blijkbaar maakt dat voor ons toch niet zo heel veel uit. We hebben meer moeite met dagen waarbij het continue regent. Deze buien kunnen we wel handelen……

DSC03525

1. Harry Dijkland: