4 Augustus: Mam Tor en Dovedale

4 augustus 2018 - Castleton, Verenigd Koninkrijk

4  Augustus

Vandaag lekker een beetje uitslapen en wat later ontbijten. De dag begint een beetje bewolkt, maar al vrij snel komt toch de zon door. Het wordt vandaag zo'n 25 graden en een stuk minder vochtig dan gisteren, wat het een zeer aangename temperatuur maakt.

DSC02889Allereerst gaan we naar Castleton, of eigenlijk een stukje verder, waar onze eerste wandeltocht begint. Het is een tocht van zo'n 3 mijl, wat eerst via trappen redelijk stijl omhoog gaat tot Mam Tor, de hoogste heuvel in de omgeving. Je hebt daar een prachtig uitzicht over de omliggende heuvels. Sommige daarvan zijn bedekt met hei, wat een mooie paarse gloed geeft. Na de heuvel ga je via een richel naar de volgende heuvel om dan af te dalen door velden en langs een bos.

Als we bij het bos het hek uit lopen, moeten we oversteken naar een weg wat door DSC02892een aardverschuiving helemaal is weggeschoven. Best wel een bijzonder gezicht dat het asfalt gewoon als lava weg is "gelopen". De weg houdt echt abrupt op! Hier eten we nog een verlate lunch en gaan dan door naar de grotten van Blue John. Het mineraal wat hier wordt gedolven wordt alleen hier gevonden en is dus heel zeldzaam en kostbaar. Het heet ook Blue John. Tijdens een rondleiding in de grot wordt verteld dat het komt door de geel en blauwe kleur, wat in het Frans Bleu/Jaune is. En natuurlijk maken de Engelsen daar weer Blue John van. Het is best een mooie grot, met hele hoge zalen en een flinke afdaling (die je uiteindelijk ook gewoon weer terug moet klimmen). Na dit uitstapje lopen we weer verder tussen de schapen door naar ons beginpunt. Een zeer geslaagde wandeling.

DSC02909 (2)Het is dan al 4 uur geworden, maar we besluiten toch ook nog naar Dovedale te gaan (zo'n 50 minuten rijden), waar je langs de rivier loopt en dan met stapstenen deze kan oversteken. Als we na een klein uurtje rijden de parkeerplaats opkomen en het eerste stukje hebben gelopen, herkent Erik de plek en ik eigenlijk ook. Blijkt dus dat we dit al in 2010 hebben gedaan! Waren we even vergeten. Het was maar een kleine wandeling heen en terug langs de rivier en best mooi. Hoewel het op deze tijd van de dag nog steeds redelijk druk was.

Dan weer naar ons huisje en lekker macaroni eten en "de slimste" kijken. Dag 2 is geslaagd!

1. Janny en Peter:
    Wat een gezellig huisje.
    Prachtige foto’s weten jullie ook hoe het mineraal heet wat hier wordt gedolven .
  2. Janny en Peter:
    5 augustus 2018
    Sorry het was nog vroeg vanochtend ik bedoel waar gebruiken ze het mineraal voor weten jullie dat ook.
  3. Harry Dijkland:
    5 augustus 2018
    Mooie plaatjes weer. En het weer lijkt prima! (beter dan het huidige Nederlandse sub-tropische klimaat)
  4. Cathy:
    6 augustus 2018
    Janny en Peter. Blue John wordt voornamelijk in sieraden gebruikt. Maar soms worden er ook kommetjes en Faberge eieren. Het is lastig te bewerken wel, begrepen we.