24 Oktober 2023 - De boom van Napoleon - Bourscheid

24 oktober 2023 - Bourscheid, Luxemburg

24 Oktober 2023

De weersvoorspellingen voor vandaag zijn bijzonder slecht. Dus vanmorgen doen we rustig aan: uitgebreid ontbijten, koffie drinken en lunchen. En ik zet mijn nieuwe computer een keer aan. De basis instellingen heb ik nu geselecteerd en een handje vol apps die ik nodig heb voor IBM. Maar veel is het nog niet. De grote applicaties moet ik nog doen. Komt nog wel.

IMG_4349

Vlak voor de lunch zegt Erik opeens "Kijk eens waar ik sta!".... eh... bij het raam?... "In de zon!". En jawel, de zon was er rond half 2 en we zien verderop mooie blauwe luchten aankomen. De buienradar app zegt dat het droog blijft zelfs tot morgenochtend 06:00 uur.
Na de lunch kunnen weer dus weer op stap. We rijden naar een nabijgelegen plaats Bourscheid. Daar parkeren we de auto bij een camping en lopen een route uit de app Komoot. De route gaat eerst straf heuvelop via de weg en komen we in het dorpje terecht, wat dus vrij hoog ligt. Ik had in komoot ingesteld dat ik verharde ondergrond wilde (vanwege alle regen vermoedde ik dat het anders wel erg modderig zou zijn). We lopen na het dorp de akkervelden in. Aan alle kanten zijn vergezichten waar je ook mooi kan zien dat de zon op sommige plekken schijnt.

DSC00922  DSC00938 IMG_9330

We zijn op weg naar de boom van Napoleon. De boom was geplant ter ere van de geboorte van de zoon van Napoleon: Napoleon II in 1811, Helaas hebben de Duitsers de boom gekapt in 1940, maar de recalcitrante bevolking heeft hem weer teruggeplant in 1942. Lekker puh!
Bij de boom is ook een uitzichtspunt: je kan idd alle kanten op kijken.

Daarna voert de weg ons weer naar beneden naar het dorp en dan verder naar beneden naar onze auto. Met de auto kijken we nog heel even bij het kasteel in Bourscheid, maar die is al dicht en helaas is er geen wandelweg omheen. Ander keertje dan maar.

We rijden naar Diekirch waar we boodschappen halen en wederom een heerlijke herfstdag in Luxemburg.

1. Leon:
    25 oktober 2023
    Mooi hoor die verkleurde bladeren. (Beetje) Indian Summer.
  2. Harry:
    25 oktober 2023
    Prachtig. En ik kan een aaantal foto’s zo kopiëren naar mijn het album van mijn vakantie 🤣