26 Oktober 2023 - Wiltz wandeling WI 4

26 oktober 2023 - Wiltz, Luxemburg

26 Oktober 2023

Vandaag ontbijten we zoals normaal rond half 10. Omdat ook vandaag een regendag zou worden heeft het niet veel zin om je te haasten, dus zijn we echt in vakantiemodus en snelheid.

IMG_4366

In de ochtend regent het hier flink en de wolken hangen voor ons raam tussen de bomen. Een mooi gezicht, dat wel.
Rond 13 uur zie ik opeens dat het afneemt en dat buienradar een paar uurtjes droogte (relatief, want het miezert nog steeds, of misschien de nattigheid van de wolken die hier op ooghoogte hangen). We lunchen en gaan dan op weg naar Wiltz. Erik had daar een wandeling gevonden die mooi in een paar uurtjes gedaan kan worden en niet ver hiervandaan zijn. We doen wandeling WI4. Dat is fijn, want dit soort wandelingen zijn heel goed bewegwijzerd en dat scheelt steeds maar op je mobieltje kijken.

DSC00952

We starten bij het kasteel van Wiltz. Daarvandaan lopen we eerst door het amphitheater (dit kasteel staat bekend om zijn muziekfestivals) en langs de heksentoren, met op het dak graaf Jan, die met zijn zwaard en schild de stad beschermt. We dalen het bos in. Gelukkig met een soort van trapje, want door de regen en de vele bladeren is het toch wel erg glad hier en daar. We lopen door het bos, dan langs een wijk in aanbouw en dan weer het bos in. Het is nat en hier en daar erg modderig, maar het is heerlijk om buiten te zijn en de miezer houdt al gauw weer op. Als we het bos weer uitkomen na ca. 1,5 uur, lopen we door akkers en komen we aan de andere kant van het dorp binnen en hebben we alweer heel wat stijgingen en dalingen achter de rug.

IMG_4371 DSC00961 DSC00965

Aan deze kant van het dorp liggen de tuinen van Wiltz. Deze tuinen vormen een "levend kunstwerk" en werden aangelegd en onderhouden door kunstenaars, gehandicapten, werkelozen en ambachtslieden. Het is niet geweldig, zeker deze tijd van het jaar, maar wel leuk om doorheen te lopen. Daarna lopen we door Wiltz tot we weer bij de auto zijn, die, heel handig, bij een supermarkt staat geparkeerd. Dus we nemen meteen lekker een biefstukje en aardappelen (om te bakken) mee voor het avondeten.

We gaan nog even naar het "strand" wat beneden ons huis ligt. Daar stroomt de rivier de Sûre en die is nu met de zware regenval al flink buiten zijn oevers getreden. Het grasveld wat er normaal naast ligt is bijna helemaal weg. Gelukkig ligt ons huis hoog.....