27 juli - Wernigerode

27 juli 2022 - Wernigerode, Duitsland

Vandaag begint met al veel minder wolken dan gisteren. De temperatuur is nog wel 14 graden, maar de voorspellingen zijn dat het toch wel weer richting 20 graden zal oplopen. We besluiten vandaag weer een stadswandeling te doen. We gaan naar Werningerode.

We parkeren in een parkeergarage in het centrum en vanuit daar lopen we vrij snel door naar de Tourist Information om te kijken of we een kaart met een rondwandeling kunnen bemachtigen. Maar hier in de buurt zijn ze echt totaal niet ingesteld op toeristen lijkt het wel. Want net als in Quedlinburg, krijgen we een blaadje van een soort scheurkalender mee, waar weliswaar de binnenstad op staat aangegeven, maar echt totaal niets staat over wat de hoogtepunten van de stad zijn. We gaan daarom daarna even op een bankje zitten om, met behulp van internet, even zelf een rondwandeling uit te stippelen met de hoogtepunten van deze stad.

DSC08205 DSC08202 DSC08178 DSC08210

De echte hoogtepunten zijn het stadhuis, op het marktplein, en Schloss Wernigerode, wat hoog boven de stad uit torent op een heuvel. We beginnen onze wandeling bij de St. Johannis Kirche. In tegenstelling tot alle steden waar ik tot nu toe ben geweest in de wereld, zijn de kerken hier dicht. Op internet stond dat het binnen wel mooi zou zijn, maar goed, helaas. Later vond ik ergens een bordje dat de kerken hier 1-2 uur open zijn per dag en dat de openingstijden verschillen. Jammer. Maar toch mooi en we hebben er even omheen gelopen. Daarna lopen we via weer mooie straatjes met wederom veel vakwerkhuizen naar de markt. Het raadhuis/stadhuis is zeker heel mooi. Op het plein is ook een brillenwinkel. Nu heb ik 3 zonnebrillen thuis liggen, maar uiteraard ben ik vergeten die mee te nemen op vakantie. Dus maar weer een nieuwe gekocht. Een, voor mijn doen, chique, maar hij was met 50% korting, dus kon er wel van af.
Ook de mooie fontein voor de deur van het raadhuis is best bijzonder.
Veel huizen hier dateren van de 16e eeuw, maar deze stad bestond al rond de 11e eeuw. Sommige huizen hebben diverse stadsbranden doorstaan.

Achter het stadhuis gaan we nog naar de St. Sylvestrikirche en daarna eten we onze lunch achter het plein bij het "scheve huis museum". Ja, hij is echt scheef. Op de foto is het minder duidelijk dan in het echt. We flaneren verder door de stad, waar het eigenlijk best druk is, naar de hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) van vandaag: Schloss Wernigerode. Het is een flinke klim en redelijk buiten adem komen we boven. We kopen een kaartje en gaan het kasteel binnen. Er zijn 2 rondgangen: een op de 1e etage en een op de 2e etage. Die rondgangen voeren je via allerlei ingerichte kamers. Echt heel veel info is er niet, ik had wel een klein boekje gekocht, dus die ga ik thuis wel lezen om wat meer achtergrond info te krijgen. Daarna drinken Erik en ik in het kasteelcafé nog een koffie met een flink stuk apfelstrüdel met vanille ijs en slagroom. Slagroom zonder suiker natuurlijk, moet ik in

DSC08219

Duitsland altijd even aan wennen. Met de buik vol, lopen we weer terug de stad in naar de auto. We doen in Braunlage boodschappen, waar trouwens ook een bakker is waar de buitenkant meer op een deel van Disneyland lijkt. Ik heb even in het voorbij rijden gauw een foto gemaakt.

Het was een mooie dag, niet te heet, niet te koud. De stad was zeker de moeite waard en het gebakje was groot, maar lekker.

Vandaag ook nog wat foto's toegevoegd van ons huisje van Novasol.

IMG_2359 IMG_2355

1. Harry:
    28 juli 2022
    Mooie vakwerkhuizen weer. Dorp in miniatuur is goed gedaan!
  2. Janny en Peter:
    28 juli 2022
    Een stad of dorp bezoeken die niet zijn ingesteld op toeristen biedt ook zijn voordelen. Mooi kasteel en vakwerkhuizen..