28 Juli 2022 - Wurmberg

28 juli 2022 - Braunlage, Duitsland

Vandaag haal ik de broodjes bij de supermarkt. Het is prima weer, maar ik heb voor de vorm toch maar mijn vest aangedaan. Naast broodjes koop ik ook een nieuwe borstel. Mijn oude ligt in een scheiding. De borstel en de steel willen niet meer bij elkaar horen. Ach, ze verhuizen dus naar de prullenbak. Tevens koop ik een brillenhoesje voor mijn nieuwe zonnebril. Toch zonde om hem zo los in mijn tas te doen. Erik kan beter zelf de broodjes halen, want als ik naar de winkel ga, kom ik altijd met meer dan alleen broodjes terug..haha.

Na het ontbijt gaan we richting Braunlage (waar we ook altijd boodschappen doen en waar die rare bakker is). Maar dit keer gaan we naar de gondelbaan. Vandaag doen we route 17 (Braunlage - Wurmberg) uit het boekje, maar dan een klein beetje anders. Hij was 14km waarbij je via een omweg de Wurmberg opklom om hem dan ook weer af te dalen. Wij gaan het andersom doen en we maken het ons makkelijk: omhoog gaan we met de gondel. Dagelijks zien we een bakje van de gondel op een kruispunt staan waar we steeds langsrijden. Nu gaan we er dan eindelijk in. Het traject heeft ook nog een tussenstation, maar wij gaan naar de top. Op het tussenstation hoef je niet uit te stappen en de afstand die afgelegd wordt is 2,8 km... Dat scheelt dus al flink.

DSC08244 DSC08249

In de bakjes kunnen max 6 personen, maar je mag gewoon met je "eigen" mensen erin zitten. Erik en ik dus met z'n tweetjes. Het gaat eigenlijk best snel, dus voor we het weten zitten we op 971m hoogte. Er lopen veel mensen rond op de top. Er is een restaurant, veel spelletjes voor de kinderen, met water of balletjes en er is een meertje waar je omheen kan wandelen. Ook is er een toren die je kan beklimmen voor 360 graden zicht en dan kun je halverwege die toren ook nog met een glijbaan langs de buitenkant naar beneden. Dit hebben we allemaal niet gedaan. Wel zijn we langs het meer gelopen, maar dat kwam omdat we dachten dat ons pad daar begon. Na ca 1km lopen bedachten we dat het toch niet goed was en zijn we terug naar de toren gegaan, waar aan de voet daarvan het pad wel was. Het "pad" was een hele hoge trap. Gelukkig hoefden we er alleen maar vanaf en niet op. De mensen die we tegenkwamen op de trap hadden er wel moeite mee en bijna allemaal waren ze treden aan het tellen. Grappig dat dat blijkbaar een normaal iets is op een trap.

DSC08266

Na de trap volgen we de Alte Grenzweg. Dit was ooit de grens tussen de twee Duitslanden. Het is nu vooral een mooie groene strook (en paars van heide) waar veel vlinders, plantjes en insecten van genieten. En vast ook vogels, maar die heb ik niet veel gezien. We volgen deze weg vrij lang en het bestaat uit twee parallelle betonplaat paadjes. Loopt eigenlijk best goed, vooral omdat het valsplat is en we heuvel afgaan. Tussen de bomen aan de rechterkant hebben we zicht op de hoogste berg van deze streek: de Brocken en af en toe horen en zien we de trein die daar naar de top leidt.  Daarna nemen we een pad dat een waterloop volgt. Het watertje is de Warme Bode. Een aantal dagen terug hebben langs de Kalte Bode gelopen. Blijkbaar is er dus een warme en een koude versie. Ik heb het water niet gevoeld, maar denk dat het daar niets mee te maken heeft. We steken de Bärenbrücke over en lunchen daar bij een schuilhut. Schuilen van de zon in ons geval. Er zijn bosarbeiders bezig om bomen te zagen en opzij te leggen met zeer zwaar materieel.

DSC08283  DSC08276

Er moet wel nog heel wat gebeuren om al die dooie bomen weg te krijgen. Na de schuilhut volgen we de waterloop en op 2 punten heet het kabbelen van het beekje een "waterval". Dat is echt zwaar overdreven, maar ziet er toch wel leuk uit. Daarna komen we weer bij het dorp Braunlage uit, waar we begonnen zijn. We moeten even illegaal over het terrein van een hotel lopen, maar we hebben 2 andere Nederlanders bij ons die partner in crime zijn. De weg aan de andere kant van het water was wederom afgesloten vanwege bosbouwwerkzaamheden, dus we hadden geen keus. Het was ook niet meer dan 50m denk ik. En daarna de weg volgen tot aan de gondelbaan. Een mooi rondje zo. Waarschijnlijk een km of 11 voor ons. Precies goed.

1. Janny en Peter:
    29 juli 2022
    Mooi uitzicht vanuit de gondel. En weer fijn gewandeld.
  2. Harry:
    29 juli 2022
    Leuk zo'n kabelbaan zonder mensen met ski's ;) En ik zag ook een grappige trein, gaan jullie daar nog een ritje mee maken? Veel mooie vlinders ook.