29 juli 2022 - Kyffhäuser - Rothenburg

29 juli 2022 - Kyffhäuserland, Duitsland

Na de gebruikelijke ontbijt en krantje, gaan we ca 80 km naar het zuiden naar Kyffhäuser. Daar begint route 50 uit ons boekje "Harz - de mooiste wandelingen langs heuvel en dal".
In Kyffhäuser zetten we de auto op het parkeerplaats van Kyffhäuser Denkmal. Het is een stukje bergop lopen en dan kom je bij een enorm monument voor Keizer Willem 1 dat na zijn dood van 1890 - 1896 is gebouwd op de plaats waar, volgens de overleveringen, de slaapplaats van Frederik Barabossa zou zijn. Barabossa is in 1190 verdronken, maar hij zou niet dood zijn, maar slapende in de heuvels aan een grote tafel. Als het rijk hem heel hard nodig heeft, dan zal hij wakker worden om ze te redden. Tuurlijk!
Maar goed, beide heren zijn in het monument vereeuwigd. Best indrukwekkend.

DSC08300 DSC08301  DSC08308 DSC08316

Aan de achterkant van het monument kun je erin en ga je heel veel trappen op tot aan de kroon waar je een mooi uitzicht (met of zonder hoogtevrees) hebt over de omgeving. Aan de achterkant tref je ook nog de restanten van een oud kasteel en ook daar kun je de toren in, maar dat hebben wij niet gedaan. Erik had medelijden met mij en wilde me niet weer tot grote hoogte dwingen..haha.
Tussen het kasteel en het monument in stond ook nog een restaurantje waar je van alles kon eten, maar wij hebben daar even van een kopje koffie genoten en ons meegebrachte bammetje genuttigd.

Daarna dalen we weer af naar de parkeerplaats waar onze wandeltocht begint. We lopen dit keer door loofbossen en het is best warm vandaag, dus de schaduw komt goed uit. Bij de eerste de beste kruising, vind ik een klein vogeltje die waarschijnlijk uit het nest is gevallen. Geen idee wat voor vogel het is en ik kan hem ook niet echt helpen. Ik vrees dat hij het niet zal redden. Wel sneu en ik vind het lastig wat ik met dit soort situaties moet doen. De natuur de natuur laten denk ik, maar is niet makkelijk voor mij.

We lopen richting Rothenburg en de weg loopt flink omhoog. Onderweg hoor ik opeens hard geritsel in de bladeren naast ons pad. Ik sta stokstijf stil en zie naast ons opeens een boommarter (of misschien een bunzing). Hij staat ook stil en we kijken elkaar heel even aan en dan gaat ie er snel vandoor. Erik ziet er nog net een flits van, maar als hij naast me staat komt er nog een achteraan. Toch wel bijzonder vinden wij. Uiteraard ging het veel te snel om ook nog een foto te nemen. Dat is dan wel weer jammer.
In Rothenburg aangekomen zou er een ruïne zijn met een prachtig uitzicht over het daar beneden gelegen stuwmeer. Maar helaas, boze bouwvakkers hadden beslag gelegd op de parkeerplaats en de toegangsweg naar de ruïne en nadat een daarvan heel hard had geroepen dat ik onder geen beding foto's mocht maken (wat ik niet van plan was, want er was daarvandaan niets te zien), zijn we maar gauw het bos weer ingelopen voor de terugweg.

DSC08328

Het pad dat we terug lopen is niet moeilijk en loopt weer door de bossen. Naast het pad zijn borden met info of de flora en fauna van dit gebied en ook uit hout gesneden kunstwerkjes. Verder ook nog een soort van stenen bank met een klein monumentje. Geen idee voor wie of wat en dan zijn we weer na ca. 10km gelopen te hebben weer terug bij de auto.
Helaas van Rothenburg, maar voor de rest wel een hele mooie wandeling.
We wisselen onze wandelschoenen in voor onze gewone schoenen, maar het wisselen wordt wel redelijk bemoeilijkt door wespen die steeds maar om ons heen vliegen. Als ik in de auto wil gaan zitten, zat er waarschijnlijk een wesp onder mijn rokje, dus ik word in mijn bovenbeen geprikt. Redelijk pijnlijk kan ik zeggen, maar goed, ik ben er gelukkig niet allergisch voor.
We wilden anders terug rijden dan dat we heen gereden waren, maar dat blijkt niet zo makkelijk. Er zijn allerlei omleidingen en in Nederland zijn die hooguit 1-2 km, maar hier ben je met omrijden al gauw een kwartier bezig. Maar we zien wel veel plaatsjes, en ik vind ze in deze streek wel erg op "oostblok" lijken. Is het tenslotte ook geweest. Wat ons ook opvalt is dat je naast de flats stalen constructies aantreft waar de balkons dan in gemaakt zijn. Ik vond op internet een stuk van Trouw dat dat ook bevestigd. De flats hebben nu een lift (als nodig is) en dus balkons en de grijze kleur is vaak vervangen door andere vrolijkere kleuren. Misschien dat ik toch nog een foto ga nemen van die balkonconstructies.

1. Janny en Peter:
    30 juli 2022
    Jullie hebben wel een omgeving uitgezocht van waaruit je mooie
    wandelingen kunt maken. En ook nog goed voor de conditie.
    En fijn dat we een beetje kunnen mee genieten.
    Groet Janny en Peter.
  2. Cathy:
    30 juli 2022
    Blij dat jullie er ook van genieten. Ja, wij wandelen graag, en met het boekje met de 50 wandelingen komen we een heel eind.
  3. Harry:
    30 juli 2022
    Bijzonder 'kasteeltje', mooi uitzichten.