24 Juli 2019 - Poging 1 voor grotten van Remouchamps

24 juli 2019 - Trois-Ponts, België

Vandaag de heetste dag tot nu toe. Erik gaat eerst vanmorgen broodjes halen in het dorp. Ik denk dat de temperatuur toen nog prima was, waarschijnlijk wel al halverwege de 20. Het is wat ons betreft te warm voor een wandeling en we beslissen om na de lunch naar de grotten van Remouchamps te gaan. Want daar is het altijd 12 graden en nu het rond de 40 graden buiten is, lijkt 12 graden ons een welkome verfrissing. Maar helaas zijn we niet de enigen en er staat een aardige rij. Als we bijna bij de kassa zijn (het is rond 3 uur) horen we dat er alleen nog kaartjes zijn voor half 5 en later. Dat is ons te gortig, om 1,5 uur in de hitte te wachten. We horen van iemand anders dat het 's morgens veel rustiger is, dus morgen gaan we het nog maar een keer proberen.

We halen rustig aan dan boodschappen, drinken een borrel en eten een heerlijke overschotel. Tijdens het eten koken hoor ik buiten rommelen. Aan de voorkant van het huis is hier niets van te zien. Nog steeds strakblauwe luchten, maar aan de achterkant (waar het ook rommelt) zien we donkere wolken heeeeeel langzaam op ons afkomen. Helaas komt er niet veel uit, een paar spatten, en de temperatuur verandert ook niet veel.

Ik heb maar 1 foto vandaag genomen, die ga ik niet delen, maar daarop zie je dat we onderweg met de auto zijn en die 42 graden aangeeft. Hopelijk duurt deze hitte niet zo lang. Op het moment dat ik dit schrijf is het 10 uur in de avond en is het 28 graden. Ongelooflijk. Ik begrijp dat in Nederland ook alle warmte records zijn verbroken. De laatste bestond al sinds 1944 en ze wilden eigenlijk dit jaar in augustus gaan vieren dat het al 75 jaar "vast" stond op 38,6 graden. Vandaag is het dus verbroken en staat nu op 39,3. Ook in België ging het record eraan. Deze stond op 36,6 in 1947 en nu is het 39,9 graden (wij hadden het dus hoger, maar goed, dat telt niet).

Haske heeft ook een blog en daarin zien we dat ze aardig afzien met het lopen en die hitte. Ze kunnen daarom natuurlijk ook niet zoveel kilometers lopen als ze zouden willen. Terecht, want met die hitte moet je verstandig met je energie omgaan. Zover ik het hoor worden ze wel overal lief ontvangen, mensen die zomaar biertjes of koud water aanbieden. Niets slecht meer over Belgen dus.....

1. Harry Dijkland:
    25 juli 2019
    Hopelijk lukt dat met die grotten, dat is sowieso mooi om te doen en altijd heerlijk koel. Jaloers!