Zaterdag 19 Augustus - Monterey

19 augustus 2017 - Monterey, California, Verenigde Staten

De route van de ANWB om van San Francisco naar LA te komen had 1 tussenstop. Omdat we nog Silicon Valley willen doen, hebben we er 2 tussenstops van gemaakt. Vanavond hebben we een camping in Monterey. Op zich is het maar 1,5 uur vanaf de huidige camping, dus dat geeft ons mooi veel tijd vandaag om dingen te doen.

DSC01933Eerst gaan we naar Computer History Museum in Silicon Valley. Daar wordt, zoals de naam doet vermoeden, de geschiedenis van de computer uitgelegd. Je begint met een korte introductie film, dan loop je zalen door waarbij steeds een ander “tijdperk” wordt uitgelegd, of een ander aspect van de computer. Het is heel mooi te zien welke spullen ze van elke tijd nog hebben. Er wordt redelijk veel in detail uitgelegd. Al vrij snel in de “historie” begin ik dingen te herkennen. Dat is best een eng gevoel eigenlijk, als je de dingen in een museum zelf nog gebruikt hebt of gedaan hebt.

We moeten even de zaaltjestour onderbreken, omdat we naar het IBM-lab gaan. Daar geven 2 gepensioneerde IBM’ers een demo van een IBM 1401 computer. Als je de lab binnenkomt dan valt meteen op dat het naar een machinekamer van een schip ruikt: Olie. De computers toen hadden natuurlijk nog veel mechanische onderdelen die gesmeerd moesten worden. Het was een vrij langdradige, maar grondige uitleg. De uitleg ging van een ponsmachine, ponssorteermachine  tot programma’s via ponskaarten, tape-units en ze hadden ook nog 2 oude printers staan, die het nog prima deden. Grappig hoeveel knoppen en handelingen je toen nog moest doen voordat zo’n computer iets voor je deed. Na de demo keren we terug naar de zalen en maken het “geschiedenis-display” af.DSC01949

Even tussendoor koffie met wat lekkers eten in de Cloud-café om dan de rest van de exposities te bekijken. Eerst het Ada, countess of Lovelace, display. Deze vrouw was de dochter van Lord Byron (de schrijver) en wist veel van wiskunde. Vrouwen mochten in die tijd niet stemmen en ook nog niet naar de universiteit. Maar zij wist toch, via brieven, haar ideeën te delen met grote tutors uit die tijd (begin 19e eeuw), en zodoende een belangrijke rol te spelen in de eerste stappen op weg naar de eerste computer. Daarna was er nog een display over software, waarbij gaming, animatie en natuurlijk auto’s en robots aan de orde kwamen. Erg leuk allemaal en als je alles echt aandachtig wil lezen en bekijken, zou je er best een hele dag kunnen doorbrengen.

Na dit bezoek gaan we op zoek naar de Google campus. We vinden eerst een soort beeldenpark van alle Android versies: Marshmallow, Lollypop, Donut, Jellybean etc. Erg leuk gedaan. Daarnaast was een Googleshop, maar die was alleen open op werkdagen. Jammer.

Ik wilde heel graag de Googlepin (dat rode aanwijsding wat je altijd ziet als je een plaats zoekt in Google maps) bezoeken. We liepen daarom over de Google campus, maar kwamen hem niet tegen. Wel wat googlefietsen gezien, die je vrij mag gebruiken om je op de campus te kunnen bewegen. Even opzoeken dus (met Google) waar hij nou kan staan. Nu blijkt er nog een andere campus (van Google maps afdeling) te zijn. Ja, daar is ie! We maken een leuke familiefoto met de pin en de Googleauto. Verder staan er op de campus overal gekleurde strandstoelen. DSC01962Even op volgorde zetten en nog een leuke familiefoto is een feit. We hebben er veel lol om gehad.

Silicon valley laten we nu achter ons en gaan naar Hollister. Dat wil Vincent graag zien, omdat hier een breuklijn zit, dwars door het stadje heen. Het is een langzaam bewegende breuk, dus ontstaat niet alleen door aardbevingen, maar gewoon door langzaam bewegende aardplaten. We parkeren de camper en lopen door de straatjes waar de breuk zit. Als Vincent het aanwijst dan zie je het ook wel: de stoep is verschoven, het asfalt van de straat is gebroken, een pilaar van een huis staat scheef. Maar je moet het wel weten om het te zien. We lopen 3 straten af en inderdaad zie je steeds op dezelfde hoogte die breuk. De bewoners keken wel een beetje argwanend door de gordijntjes naar wat die rare toeristen nu aan het doen waren. Hoewel Vincent beweert dat veel aardwetenschappers hier naar toe komen, dus zouden ze het wel gewend moeten zijn.

Dan naar de camping. We worden gelukkig hartelijk ontvangen en krijgen nog gratis 4 koeken van het huis als welkomstgeschenk. Leuk gebaar!

Wel is de wifi (zoals zo vaak) niet echt best hier, dus of er foto's verschijnen bij dit stuk valt nog te bezien. Anders weer even geduld, zodra we weer bereik hebben, dan voeg ik ze toe.

1. Corryhalsema:
    20 augustus 2017
    Wat leuk om zoveel van je vakgebied te kunnen zien Cathy. Wat een goed verslag.
  2. Annemiek:
    20 augustus 2017
    Wat een geweldig leuk museum, Google/ IBM! Erg interessant.
    En de foto's, ze zijn er hoor!