Donderdag 17 Augustus - Onderweg naar San Francisco

17 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Wederom een reisdag. Ditmaal naar San Francisco. Het verbaast me dat er tussen de nationale parken (of tussen steden) zo’n kaalslag is. Of het landschap altijd zo geweest is, ik vraag het me af. Ik neem aan dat boeren of bosbouw dit tot gevolg heeft, maar misschien was het altijd al woestijn of steppe. Dit keer rijden we door landerijen met vergeeld gras, met af en toe een koe of af en toe een citrusplantage. Gelukkig hoeven we niet zo enorm lang te rijden vandaag. Onderweg eerst in DSC01700Mariposa naar de bakker voor lekkere broodjes, zoete broodjes. En later ook nog even stoppen voor de Walmart om boodschappen voor de komende 2 dagen in te slaan.

Onderweg moet Erik trouwens nog een flinke manoeuvre uitvoeren, omdat een vrachtwagen opeens een van zijn banden was verloren. En dat zijn flinke banden, waar je niet zomaar overheen wil rijden. Dus een ruk aan het stuur en een zwieper, waarbij we nog net op de rijbaan bleven. Schrikken!

Dan ineens zien we San Francisco opdoemen en we besluiten van de snelweg af te gaan om een plek voor de lunch te zoeken. We rijden langs de baai en zien Alcatraz en de Golden Gate al liggen. Het is erg druk in de stad, maar zelfs de boulevard is wel 4 banen breed, soms zelfs breder. Dus dat gaat best, zelfs met een camper. In het deel van de Marina vinden we een parkeerplek aan zee (of oceaan eigenlijk), met uitzicht op de brug en Alcatraz. We eten de lunch in de DSC01718camper, want er waait een flinke bries die ook nog redelijk koel is. We zijn elke dag temperaturen van boven de 30 graden gewend, dus deze temperaturen van laag in de 20 voelt koud aan voor ons…haha.

Helaas was het reserveren van een camping voor vannacht niet gelukt, dus we moeten even zoeken naar een camping waar plaats vrij is. We gokken op een plek aan de kust zuidelijk van San Francisco: Pelican Point. We hadden al een e-mail aan ze gestuurd om te vragen of er wat vrij was, maar nooit iets van gehoord. Dus duimen maar. Als we aankomen, blijkt dat ze nog 1 plek over hebben, maar niet zeker weten of we hier in kunnen. De “oprit” is namelijk nogal stijl en dan is het de vraag of je camper hoog genoeg op de poten staat om niet tegen het beton te schuren. Gelukkig gaat het prima en hier kunnen we dan 2 dagen staan. De komende campings boeken we ook maar meteen, want we weten nu hoe we de reis gaan afmaken, dus dan is het wel zo ontspannen om de plekken vast te zetten. Hierna nog Monterey, Pismo Beach en dan 2 dagen LA. Om dan nog 1 nacht in een hotel en dan… laten we daar nog maar niet aan denken, er is nog veel leuks te zien in dit laatste stuk.

Na een borrel op de plek te hebben genomen, gaan we nog even naar het strand. Dat is maar 5 minuten lopen vanaf de camping. We blijken omsingeld te zijn door een prachtige golfbaan. De karretjes rijden af en aan over het groene gras. Het DSC01732“strand” is een kleine baai en de golven gaan heerlijk te keer. Er is natuurlijk bijna niemand op dit uur en we laten ons door de golven verrassen. Dan lopen we nog naar een uitkijkpunt even verderop. Je loopt dan vlak langs de golfbaan, en o wee als je maar 1 teen buiten het pad zet, want dan roepen de golvers je meteen tot de orde. Naarlingen! Maar wel mooi uitzicht hier. Een prachtig eind van weer een mooie dag.

PS. Schrik niet, maar we hebben ondertussen met de camper al 5860km afgelegd. Nou Annemiek, je had goed in de gaten dat het aardig op aan het lopen was! We redden misschien nog de 7000.

1. Corryhalsema:
    18 augustus 2017
    Ook weer bekend gebied. Het is de moeite waard om met een open bus doorde stad te rijden.
  2. Annemiek:
    18 augustus 2017
    Wauw, Erik, topchauffeur. De banden vliegen je om de oren en toch op de weg blijven! Ik weet nog wel een leuke baan voor na je pensioen .
    We zijn benieuwd naar jullie ervaringen in San Francisco!