Woensdag 16 Augustus - Yosemite 2

16 augustus 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

We zijn redelijk vroeg vertrokken, dwz voor 9:00 uur zijn we op weg. We gaan naar Yosemite. Manon en Vincent hadden gisteren de kaart bestudeerd en hadden de route uitgezet. Elke keer als je een Nationaal Park binnenrijdt, dan krijg je een kaart van het park, met op de achterkant wat bijzonderheden, zoals dieren en planten die er leven, en je krijgt een krant, met wat er eventueel te doen is deze maand. Met die kaart kun je aardig je weg vinden, hoewel sommige parken het wat duidelijker doen dan andere.

DSC01693We komen dus het park in vanuit het westen. Als we nog niet eens de ingang zijn gepasseerd, is alles al even wazig. En het ruikt sterk naar rook. Blijkbaar blijft de rook van de bosbranden flink hangen. Ook moeten we even wachten bij een stoplicht midden in het dal waar we door moeten. Een van de wegen is door een lawine totaal weggevaagd. Door 2 noodbruggen wordt je dan even naar de andere kant van de rivier geleid en dan dan weer terug naar je “eigen” kant na de lawine. Slim verzonnen.

Eerst gaan we een beetje naar het noorden naar Tuolumne Grove. Daar moet je afdalen naar een plek waar weer een aantal grote Sequoia bomen staan. De hike zou 2 uur duren, maar wij zijn al geoefende wandelaars, want net iets langer dan een uur hebben we er over gedaan en toch echt wel onze tijd genomen. De terugweg was natuurlijk het zwaarst, omdat dat alleen maar heuvel op ging. Toen nog een stuk door op deze noordelijke weg naar Siesta Lake. Dit was een meer waar eigenlijk geen leven meer in zat en nu aan het vervenen was. Mooi dat er op deze hoogte dan opeens een meertje is.

Daarna zoeken we de drukte meer op, want we gaan naar Yosemite Valley. Het is erg lastig je auto kwijt te raken, maar uiteindelijk vinden we een mooie plek bij Yosemite Lodge. Bij de lodge eten we hamburgers met patat als lunch en lopen daarna naar de Lower Yosemite Fall. Eigenlijk hadden we wel naar de Upper willen DSC01613lopen, maar dat duurt zo’n 5 uur. De Upper Fall zien we wel en het is de hoogste waterval van de VS (de 5e van de wereld). Heel druk hier, dat wel. We lopen nog een klein stukje verder, de zogeheten John Muir route. Dan nemen we de shuttle 1 halte tot weer bij de camper.

Met de camper rijden we nu door de village heen naar Glacier Point. Ondertussen hebben we wat spatjes regen en in de verte een onweersbui. Dat is alweer een tijdje geleden dat we dat hadden! Bij Glacier Point kun je heel mooi "Half Dome" zien liggen. Ooit was er hier een gletsjer, maar nu een vallei met het bekende berg in de vorm van een halve maan. Ook Yosemite Valley kun je heel mooi zien liggen. Jammer dat het nog steeds niet helder is in het park door de bosbranden en nu ook nog door het wat grauwere weer. Maar goed, toch heel mooi om te zien. Dan nog een ijsje, want dat vond ik wel weer eens tijd worden en 1,5 uur terug naar de camping. Wat is het toch groot dit land, dat je gewoon een uren kan rijden in 1 park!

Drie weken zijn al bijna weer voorbij, ik kan het haast niet geloven. Eerst lijk je zeeën van tijd te hebben en nu komt het vertrek alweer dichtbij. Maar niet aan denken en nog 1,5 week genieten….

1. Corryhalsema:
    17 augustus 2017
    Prachtige foto,s van een mooi gebied. Jullie zien er meer van. Wij hebben er gereden en niet veel gelopen. Ik had toen een hele slechte knie. Blijf genieten.
  2. Annemiek:
    17 augustus 2017
    We hebben eens even gekeken naar jullie route op google earth en zijn tot de conclusie gekomen dat het super grote afstanden zijn die jullie hebben afgelegd. Ben benieuwd naar de km. stand! Met zoveel meemaken gaat de tijd extra snel.
    Lekker blijven genieten tot het eind en.... neem nog maar een extra ijsje!