Vrijdag 4 Augustus: Antelope Canyon en Monument Valley

4 augustus 2017 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

4 augustus begint heeeeel vroeg. Vooral omdat mijn telefoon steeds switched van tijdzone. Daardoor ging de wekker al om 4 uur af, terwijl dat dus 5 uur had moeten zijn. Nog even omdraaien dus. Vijf uur opstaan, snel douchen, wat eten en op naar Ken’s Tours. We komen ruim op tijd aan (het was dan ook maar 10 minuten van de camping) en om 6:40 uur begint onze tour. We lopen naar de ingang van de Lower Antelope Canyon. Ondertussen vertelt onze leuke gids Dakota ons van alles over het ontstaan. Dan dalen we 5 steile trappen af naar de bodem. Sommige trappen waren toch meer ladders. Gelukkig heb ik op trappen nooit last van hoogtevrees, DSC00529dus dat ging allemaal prima. We komen op de bodem van de canyon terecht en het is er echt adembenemend mooi. We lopen door smalle steegjes en dan weer wat bredere “kamers”. Elke keer stoppen we even en kun je foto’s namen. Dakota (of eigenlijk Kota) neemt op een gegeven moment mijn camera en zet hem precies op de goede settings voor de mooiste foto’s. Ook toont hij ons alle mooie fotoplekjes en vertelt ondertussen ook van alles over de canyon. Het was geen enkel probleem dat er geen zon was, want de canyon is zo smal dat er eigenlijk sowieso nooit veel zon in valt. Hij vertelt ook dat er in 1997 elf mensen omgekomen zijn door een flash flood, alleen de gids heeft het toen overleefd, de rest was verdronken. Elk jaar komen de familieleden terug naar deze plek en nemen dan een rondleiding. De meesten waren toeristen uit Frankrijk, Engeland, Zweden. Totaal flabbergasted en tevreden komen we na een uur weer eruit (ook weer via trappen die zo smal waren als je voet, dikke Amerikanen kunnen dit niet doen volgens mij). Een absolute aanrader! Daarna tanken bij zo’n mooi ouderwetse Amerikaanse benzinestation en dan gaan we naar “Saveway” (onze favoriete supermarktketen nu) voor wat boodschappen en brood. Als we op de parkeerplaats staan, gaat een mevrouw onze camper fotograferen. Het blijkt dat ze op vakantie is en haar golden retriever bij de oppas heeft gelaten en nu wil ze een foto van “onze hond” naar de oppas sturen. Erg grappig. We  gaan naar de dam in Page om daar een soort van 2e ontbijt te eten. Dan op weg naar Monument Valley. Als we aankomen hangen ook hier weer donkere wolken. Gelukkig is er nog plek op de 1e camping van onzeDSC00593 keuze….tenminste… als Erik durft een 25 foot camper in een plek voor een 22 foot camper te zetten. Nou dat kan ie wel! We lunchen in de camper, want buiten regent het flink en af en toe een onweersklap. Tot nu toe hebben we elke dag regen, dat hadden we toch niet verwacht. Maar goed, als de temperaturen nog steeds goed zijn, is regen ook weer niet zo erg. Als het een beetje lijkt op te klaren gaan we richting bezoekerscentrum. We hebben bedacht dat we geen jeep-tocht door de valley gingen maken, want dat was toch wel heel erg duur. En met dit wisselvallige weer vonden we dat toch een beetje zonde. Dus gaan we zelf een beetje de viewpoints langs en dat is best mooi. Jammer van de donkere luchten, of misschien waren we verwend door onze ervaringen van vanmorgen. Terug bij de camping, staan we in een rij vol met campers van hetzelfde verhuurbedrijf. De zaken gaan goed!

1. Janny en Peter:
    5 augustus 2017
    Wat hebben jullie al veel gezien in een week en wat een prachtige foto's ware kunstwerken.
    Peter en Janny
  2. Corryhalsema:
    5 augustus 2017
    Weer prachtige foto,s. Veel herkennen wij, Monument Valley is zo mooi..fantastisch om zoveel moois te zien.