Zondag 6 augustus: Arches National Park

6 augustus 2017 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Vandaag gaan we naar Arches National Park. De plaatjes van dit park staan ook op onze camper dus willen we dat natuurlijk graag gaan zien. Als we bij het park aankomen, staat er al een flinke file voor de poort. Maar goed, alles gaat hier “relaxed”, dus wachten we geduldig. Met de kaart die we van de ANWB bij deze reis hadden gekregen, mogen we wel overal gratis doorrijden. Volgens mij hebben we dat geld (als we dat wel hadden moeten betalen) er al uit. Wel is een deel van het park in onderhoud, dus daar mogen we niet komen en ook moeten we er om 19:00 uur uit zijn, maar dat gaat ons wel lukken. Als je het park inkomt dan rij je meteen flink tegen de berg op en ook nu weer overal rode rotsen, maar dit keer wel steeds meer doorspekt met grijs, groen of wit steen. Het park is niet zo groot, er is eigenlijk maar 1 weg, met wat zijtakken. En je moet er weer uit, zoals je er in bent gekomen. We rijden eerst naar Delicate Arch Viewpoint. DSC00755Daar lopen we een stukje de trail tot we Delicate Arch zien. Onderweg zien we nog een hagedis die lekker zit te zonnen. Wat een mooie kleuren heeft ie. Over kleuren gesproken: de lucht is vandaag prachtig blauw, dat maakt de plaatjes toch mooier. Wel is het zo dat het daardoor ook veel warmer is. Waarschijnlijk ergens rond de 35 graden schat ik zo. Daarna via wat andere viewpoints naar Devils Garden. Hier nuttigen we eerst de lunch en dan doen we ook hier een hike naar nog een paar Arches: Tunnel-, Pine- en Landscape Arch. Die laatste is dus degene van onze camper. Even kwamen Erik en Vincent in de verleiding om nog verder te lopen naar Double O Arch, maar het was zo heet en de route naar die DSC00726Arch was toch wat uitdagender, dat ik het niet aan durfde. We rijden weer de weg terug naar de uitgang van het park, ondertussen bezoeken we alle uitkijkpunten die we op de heenweg gemist hadden. Ondertussen kwamen weer de donkere wolken binnenrollen, dus we hadden eigenlijk een goede keus gemaakt om eerst naar de mooie attracties te gaan en terug gewoon wat uitzichtspunten te doen. Op een van die uitzichtspunten waren trouwens wel wat Indianen tekens te zien op de rotsen. Gedateerd tussen 1650 en 1850. Vincent DSC00806mopperde tegen 2 Amerikaanse bikers dat het wel mooi was, maar jammer dat het niet ouder was. Nou toen waren ze wel een beetje gepikeerd en vroegen of wij in Holland ook dinosauriërs hadden en of dat wel oud genoeg was..haha. Allemaal patriotten die Amerikanen. Qua natuur geef ik ze gelijk en mogen ze daar ook best trots op zijn!

1. OPAMA:
    7 augustus 2017
    wat een fantastische foto`s van een wonderbaarlijk natuurschoon
    in het verleden moet er in de natuur hard gewerkt zijn om het zo
    voor elkaar te krijgen.
  2. Corryhalsema:
    7 augustus 2017
    Zo mooi weer, voor ons waren de Archers het eerste mooie van onze trip en later Monument Valley. De Arches heeft zo een indruk op mij gemaakt. Heerlijk dat jullie al dit moois kunnen zien.